Alle år er forskjellige, men det at vi måtte sende hjem alle elevene i år grunnet koronaviruset, har vært helt spesielt. Skolen er ikke helt den samme uten elever. Læreren på Friluftsliv Lett ønsker å gi dere 10 tips til hva du kan gjøre når du ikke er på Folkehøgskolen.
  1. Ring en god venn, eller ring alle samtidig <3
  2. Les en god bok
  3. Pakk sekken og dra på tur ute i naturen.
  4. Ta deg en treningsøkt
  5. Bli en reser på å strikke pannebånd
  6. Rydd rommet ditt
  7. Test ut nye turmåltider på tur eller hjemme på verandaen
  8. Lær noe nytt
  9. Skriv et brev til noen du er glad i<3
  10. Finn frem mange bilder fra året på folkehøgskolen, og lag et fotoalbum.
Det er viktig å holde kontakt med gode venner i disse tider og vise omsorg. Nå får vi muligheten til å være kreativ og leken i hverdagen. Mitt beste tips er å utfordre seg selv og gjøre ting du aldri har gjort før. Det gir deg en god følelse.

Reidun som er elev på Fjellsport og Kajakk, nyter livet på Dale hos sin kjære Ruben. Dagene mine har bestått av gåturer rundt om området her. De har også gjort de oppgavene som Linjelærer har bedt dem om å gjøre. Blant annet: sende inn hyggelisen om en annen elev i klassen, gå en mindre dagstur med valgfri ferdselsform, en tur med bål og en overnattingstur. Hele klassen Fjellsport og Kajakk har fått i oppgave å strikke et pannebånd, som hun også holder på med.

Nyter utsikten i det fine været!

Ruben, som også går Fjellsport og Kajakk, bruker dagene stort sett i padling og turgåing. «Idag var det 8 grader i vannet, så ein merker at våren er på veg.» Ca 200m frå huset har han ei grad 2/3 elv, så han er ute hver dag får å trene på surfing, boofing, s-svinger, intervaller og utholdenhet. Hvorfor gjør du dette da? «Dette gjer eg for å forberede teknikken til vårsmeltinga. Då blir det mykje vatn, og det er viktig at teknikken sitter.»

Elevene er kreative til å finne på aktiviteter når de er hjemme. Under er en blogg fra ei som går Friluftsliv Lett. Kanskje du trenger noen tips for dagens middag?

Film laget av Sigrid H Strandbakke

Alle linjene på Vefsn Folkehøgskole Toppen har fått egne hjemmeoppgaver. Elevene på friluftsliv Lett skal gjennomføre eget prosjekt. Etter samtaler på Messenger har de fleste startet med strikkeprosjekt. En annen oppgave de også skal gjøre er å dokumentere en tur. Under ser du to filmer som noen elever på Friluftsliv Lett har laget.

Film laget av Ida A Magnussen

Oppgaven elevene har fått er: Dere skal dra på tur alene eller sammen med andre (husk å holde avstand i disse tider). Det kan være dagstur eller overnattingstur. Turen skal dokumenteres med bilder eller lage en film (med musikk osv).  Hvis du skal filme ønsker jeg at du filmer alle fasene; turplanlegging, utstyr, på tur, retur. Kanskje du har noen turtips du ønsker å dele (mat på tur osv..)

Film laget av Sigrid H Strandbakke

Under er det mange bilder fra elevene på Vefsn Folkehøgskole. De bildene forteller litt hva elevene på Vefsn Folkehøgskole Toppen gjør i disse korona tider.

Ta vare på hverandre, på avstand!