Hvordan skal en velge riktig folkehøgskole? Det er smart å bruke litt tid når du skal velge folkehøgskole. Selv om folkehøgskolene har mye til felles, så er det forskjeller. Og når man skal ta opp studielån vil en jo at pengene skal brukes best mulig. For å finne riktig skole, bør du spørre deg selv om hva som er viktig for deg. Vi har tatt for oss de mest åpenbare spørsmålene du må tenke over.

Hvorfor vil du gå på folkehøgskole?

Først og fremst er det viktig at du vet hvorfor du vil gå på folkehøgskole. Er det fordi du trenger et pauseår og vil gjøre noe helt annet? Da er det viktig at skolen faktisk tilbyr helt andre ting enn det du gjør til hverdags. Gir deg anledning til å utforske nye sider ved deg selv, og som kan gi deg nye impulser. Vil du fordype deg i en interesse, bør du se etter en skole som gir deg gode muligheter for det. Kanskje en skole som har mange linjetimer og valgfag i ditt interessefelt, og der det er flere linjer du synes er kule. Vil du gå på folkehøgskole fordi du ønsker å utvikle deg sosialt og bli tryggere på deg selv? Da bør du kanskje se etter en skole som er allsidig, og som gir deg mange muligheter til å utfordre deg selv. Ikke bare på linjen, men sjekk også hvilke valgfag, fellesfag og fritidsaktiviteter skolen har.

Eller er det rett og slett sånn at venner eller familie sier du burde gå på folkehøgskole? Da er tiden inne for å stole på dem, og finne en skole som de har trua på!

Gruppe elever fra Vefsn Folkehøgskole Toppen står og studerer et kart. De har sekk på ryggen og det er sol.

Lykken er en god kartleser

Hvor vil du gå på folkehøgskole?

Er det viktig hvor folkehøgskolen ligger? Noen synes det, men for andre er det ikke like viktig. Om du er ute etter å utfordre deg selv og trenger noe nytt og spennende. Da bør du finne en skole som ligger et stykke unna, og kanskje på et sted som er litt annerledes. Burde du dra sørover eller nordover, til en stor eller liten skole, til en større by eller et mindre sted? Ta utgangspunkt i hvilket miljø du kommer fra. Velg en folkehøgskole som gir deg nye muligheter. Benytt anledningen til å oppleve et helt nytt sted, på en annen kant av landet. Du kommer deg hjem på noen timer uansett. Og en litt lengre togtur med gode venner kan være bare moro.

Hva vil du gjøre på folkehøgskole?

Noen linjetilbud er åpenbart knyttet til hvor folkehøgskolen ligger, så har du lyst til å gå på ei friluftslivslinje bør du sjekke ut beliggenheten. Dersom du har lyst til å gå på ei kreativ linje, er kanskje det viktigste hvordan linja er lagt opp. Men linjevalget er ikke alt. Å gå på folkehøgskole er så mye mer! Det er maten, internatet, valgfagtilbud, fellesfag og helgeaktiviteter. Bærekraftmål, studieturer og solidaritetsarbeid. Samtaler rundt bordet i matsalen, konserter, turer og opplevelser sammen. Lærerne, kokkene og vaktmesteren. Nye venner og nye erfaringer. På folkehøgskole får du gjort mye, så bare se etter det du bryr deg om. Hva som er viktig for deg når du skal velge folkehøgskole må du bare kjenne litt på.

Hva koster det å gå på folkehøgskole?

Lånekassen gir et basislån på inntil 125 370 kroner for hele året. 40 prosent av lånet kan bli stipend hvis du fullfører skoleåret. Om du jobber litt sommeren før du skal på folkehøgskole, så har du litt ekstra lommepenger og klarer deg godt. Det er mange linjer som koster mindre enn basislånet også, så sjekk prisen når du velger linje. Hva får du igjen for pengene? Et folkehøgskoleår kan virke dyrt, men husk at du får mat, hus, undervisning, studietur og fritidsaktiviteter i prisen. Pluss masse moro og gode venner som er gratis! Link til blogg om Er det dyrt?

Frilynt eller kristen folkehøgskole?

Hvis det er viktig for deg om skolen er kristen eller frilynt, så finner du en oversikt over det på folkehogskole.no. De frilynte folkehøgskolene er som regel ikke knyttet til spesielle organisasjoner eller trossamfunn, mens de kristne folkehøgskolene er enten eid av eller nært knyttet til kristne organisasjoner eller kirkesamfunn. Men det trenger ikke har så mye å si, alle skolene er forskjellige.

Det lureste du kan gjøre

Snakk med noen som kjenner skolen, ring en venn eller kontakt de skolene du synes virker spennende. Det er bedre å stille noen teite spørsmål først, enn å bli skuffet. Folkehøgskolene har folk tilgjengelig på telefon eller epost året rundt, og svarer med glede på alt du lurer på. Det finnes heller ikke bare én riktig folkehøgskole. Det vil være flere skoler som passer deg, og du vil uansett ha det bra med gode folk rundt deg. Lykke til med valget av folkehøgskole, det blir uansett et supert år.