Velkommen til Låtskrivar Konsert 2017!

Dette er konserten som tar del i det større arrangementet Lytt på Nytt Festivalen!

Få med deg alt nytt, og lytt til ungdommens egne skriblerier og melodier.

Tirsdag den 31. januar ble Kulturverkstedet i Mosjøen sentrum fylt med ivrige ungdommer som tok til scenen for å vise fram sitt talent. Her var det ungdommer fra over hele Vefsn kommune!

(Det blir selvsagt Vefsn FHS vi kommer til å snakke mest om i dag, men før det skjer: )

Anna Fauske, en kjær ungdom i Mosjøens spirende kulturliv, er en talentfull elev fra musikklinja på Mosjøen VGS. Hun framførte en egen skrevet låt med navn “E Undre”. Meget vakker tekst, meget vakker komposisjon, meget flink Anna!
Amalie Kummernes, enda en kreativ elev fra Mosjøen VGS, framførte tre egenskrevne sanger. Med sine sjarmerende og behagelige innslag fikk hun publikum til å lene seg tilbake i stolen og slappe av.

NÅ!

Toppen Folkehøgskole stilte selvfølgelig opp med ivrige representanter. Her fikk vi virkelig vist frem det kreative som man kan finne på en stor scene, med lyd og lys, eller på ett soverom, med penn og papir.

Først ute var Ingvald Kristian Lind Pettersen II (Work@Stage) , som leste to korte og absurde tekster.

(Dette er slettes ikke negativt, siden Ingvald sin kjente skrivestil er, rett og slett, absurd.)

Blader faller fra et tre:

Jeg går oppover en bakke To blader faller av et tre. Akka-Bakka! Et blad til faller. Bunka… Ingen flere blader faller. Jeg stirrer på treet. Hvert øyeblikk nå… Hvert øyeblikk nå… Ti minutter går. Ingen blader faller. Det begynner å mørkne. Jeg setter meg ned på gresset. Hvert øyeblikk nå… Hvert øyeblikk nå… Ti minutter går. Det blir stadig mørkere. Ingen blader faller. Ingen i det hele tatt. Ti minutter går. Det har blitt helt mørkt. Et blad løsner fra treet, faller sakte ned, og treffer bakken. RAKKA!!! Jeg reiser meg opp og går videre.

Eg er lei av å bli flau:

Eg er lei av å bli flau. Eg har fått nokk. Fra no av skal eg ikkje eingong prøve å vere taktfull. Eg skal vere så taktlaus og ubehøvla som eg berre maktar. For kva er vitsen med å prøve når ein ikkje får det til? Eg ser date-en min nærma seg. Eg har aldri truffe ho før. Ho ser ganske OK ut. Mange ekle ting å seie rasar gjennom hovudet mitt. Til slutt finn eg ein eg vil bruke. Ho smilar til meg. Eg glisar tilbake og seier: «Kan eg få sjå på mens du drit?» Ho sperrar opp auga og seier: «Ja!» Smilet mitt falmer. Ho glisar som ein galning.

Med sine modige valg forlot han publikum i et delt modus av sjokk og glede.

Neste fra Toppen var Jenny Mortensen (Work@Music).Hun skriver uten frykt for hvem som hører på eller leser, med tekster så nakne at man føler man ser rett inn i sjelen til Jenny. Det er utrolig modig gjort. Etter hun var ferdig med sin opplesning, var det flere som tørket vekk tårer.

Her er teksten hun leste opp:

En Halvtimes Uro

Neste Toppen elev var Emma Linnea Lepri (Work@Music), en internasjonal vokalist som sjarmerer hvert ett publikum med sine personlige og fengende låter. Hun sang to låter på denne konserten. En heter «Take It In», og handler om utroskap, mens den andre heter » Stupid Love Song». Denne har blitt en slager blant jentene på Toppen, med ord alle kan huske og synge med på. Skikkelig kos! Hun fikk hjelp av Aaron S. B. Frantzen (Lyd Lys Scene) som har ett talent innenfor alle kreative områder!

Neste ut var Kristoffer Weie Langeland (Work@Music). Han har evnen til å slå deg i bakken på ett øyeblikk, siden hans korte tekster vanligvis inneholder sterke bilder som kanskje må lese flere ganger for å forstås. Teksten han leste på konserten:

Vi lever livet rett før fristen, det er ingen tid å miste. Vi har alle bjeller rundt halsen og vi hører alle når du kommer. Åpenbart alene. Ingenting å mene. Sover på feil side av døgnet mens vi alle egentlig angrer. Et liv i skyggen av den første og dekker over  sporene til den siste. Ingen tid å miste. Gi tilbake det du tok og kom aldri for sent. Det var ikke vondt ment.

Sist på konserten framførte jeg (Lisa Ovidia Knardal, Work@Music) en tekst og to sanger.

Jeg fikk med meg flere på scenen, blant annet Aaron (LLS) som framførte «In Search of Home» med meg. På neste sang fikk jeg Pål Hansen, Ørjan Gjærevold og Dennis Murphy med meg opp på scenen, alle tre meget flinke musikere. Denne sangen heter «Over Vannet».

Dette var en utrolig fin konsert som viste fram alt det gode Mosjøen sitt kulturliv har å tilby. Vi gleder oss til neste år og ser fram til alt ungdommene har å vise fram.

Skrevet av: Lisa Ovidia Knardal

Bilder: Glenn Kampesveen