15184003_1399528706731549_125549693_o

Uke 46 var ikke som en vanlig uke. Denne uka skulle vi ut av komfortsonen og prøve oss på noe nytt. Det var nemlig tid for den årlige Alt-og-litt-til-uka.

Etter felles samling på mandags morgen ble alle spredt, og vi jobbet i hver vår kant av skolen, ja, til og med i vær vår kant av byen. Ingen visste hva de andre drev på med, og det gjorde det ekstra spennende for fredagens framvisning.

Digitalfoto:

Vi ble utdelt ulike oppgaver, blant annet «selvportrett», «studio», «Alt-og-litt-til» og «gruppebilde». Disse oppgavene skulle vi løse på vår mest kreative måte, og til slutt redigerte vi bildene i Photoshop. Mesteparten av uka ble brukt til å lære oss Photoshop, noe som bød på språklige utfordringer. Vi så stort sett hele uken gjennom objektivet på kameraet, og klarte å knipse mange fine øyeblikk. Til valgfaguka hadde vi fått innleid instruktør, Anne-Kari fra Studio AKM. Hvis du vil se alle bildene fra valgfaget, klikker du på denne linken.

Tradisjonsmat:

Her lærte vi om norsk tradisjonsmat, og hvordan vi skulle tilberede rettene. Vi sto på hele dagen lang, hele uka, for å servere det beste av norsk mat til resten av skolen. Rettene vi lagde var kjøtt i mørke, klubb og dupp, saltkjøtt og kålrotstappe, laks, forskjellige supper, og på fredag avsluttet vi det hele med den super-norske retten pizza.

Teater:

Vi startet med teaterleker, og derifra ble vi delt inn i tre forskjellige grupper som skulle jobbe opp mot en framvisning på fredag. I løpet av uka skulle vi lage manus, sette opp stykket, øve og framføre det på scene. Vi jobbet fra tidlig på morgenen til sent på kvelden, og klarte å levere en forrykende forestilling. Instruktøren vi hadde denne uka var Åshild Pettersen fra Kultursenteret.

Musikk:

I løpet av uka skulle vi øve inn 6 sanger som skulle framføres på fredag. Vi jobbet knallhardt hele uka. Noen hadde spilt instrumenter ganske mye, mens andre ble satt til å spille instrumenter de aldri før hadde tatt i. Men når vi kom på scenen hadde vi nesten blitt profesjonelle, og vi tok publikum med storm.

Dans:

For at læreren skulle få inspirasjon til å lage en dans som passet oss, startet vi med å danse navnet vårt. Vi øvde inn to danser, der den ene hadde masse koreografi og den andre satte angst og depresjon i fokus. Disse to dansene viste vi fram til resten av skolen i slutten av uka. Instruktøren vår, Rikke Anett Lund, var innleid for anledningen.

Studio:

Her lærte vi masse! Vi lærte hvordan vi kunne bruke studio for å spille inn musikk ved hjelp av godt plasserte mikrofoner, forskjellig patching, og så lærte vi å mixe på PC etterpå. Dette for å lære hvordan å spille inn en sang. Vi spilte inn en sang som en av våre medelever hadde komponert. Sangen er bare en vokal unna å være ferdig. Vi spilte av den til resten av skolen, slik at de fikk høre hva vi hadde jobbet med.

Ballsport:

Hele uka ble brukt til å spille forskjellige ballsporter, så her var det ikke mye hvile å få. Ballsportene vi spilte var blant annet stussball, fotball, volleyball, innebandy.

Fysisk aktivitet:

Hver dag startet med at vi jogget til treningssenteret Frisk3 som ligger i Mosjøen. Der hadde vi masse forskjellige gruppetimer med innleide instruktører på senteret, så vi fikk kjørt oss ganske hardt. På ettermiddagene spilte vi volleyball med Brita Øyen, tidligere volleyball-lærer her på Toppen.