I juni 2016 ble det lansert et revolusjonerende spill til smart telefoner. Et spill som var designet til å få folk ut. Desto mer spillerne er ute å går, jo mer ble de belønnet. Spillet heter «Pokèmon GO«!

Hva er Pokèmon Go?

Pokèmon Go baseres på den berømte tegnefilm-serien Pokèmon. Det bruker GPS teknologien på telefonene til å kartlegge hvor du befinner deg i ditt område, og det dukker opp Pokèmon rundt deg som du kan fange. Du tjener poeng når du fanger forskjellige Pokèmon og av og til dukker det opp skjeldne Pokèmon på bestemte områder som du må beseire, og deretter fange. Det er 3 forskjellige lag du kan velge mellom med fargene rød, gul og blå.

Om Valgfaget

Det ble i år tatt et fantastisk initiativ av lærer Alf Marius Valan til å ha dette spillet som valgfag. Dvs. at elever på skolen som velger dette valgfaget går ut sammen en dag i uken, gransker byen for Pokèmon og prøver å beseirer forskjellige Pokèsentre. I byen Mosjøen er det stort sett bare lag innenfor det rød og det blå laget, hvor rødt lag er det dominerende. Vi valgte derfor gult lag for å prøve å slå resten av byen!

Tilsammen var det over 20 elever som meldte seg på Valgfag: Pokèmon GO. Den første dagen besto for det meste av å legge en slagplan over hvordan vi skulle jobbe sammen, og ikke minst hvordan man oppfører seg i trafikken! Det skal sies at 15-20 elever som løper rundt i byen på kveldstid med telefoner fremfor ansiktene ikke er det mest synlige i trafikken. Det ble raskt påpekt bruk av refleks!

Godt utstyrt vanker elevene igjennom «Sjøsiden senter» og fanger pokemon.

Dag 1

Mye planlegging skulle til før vi dro på vårt første oppdrag! Vi samlet oss nede i skolens auditorium for å legge en slagplan. Det innebærer hvilken ruter som er mest effektive mens vi går, hvilken stopper som finnes i byen og hva som er greit å ta med på gåturen, slik som batteribank til telefonen, gode klær og refleks.

Da planleggingen var over kjørte vi ned til byen og gikk de mest attraktive rutene i spillet, for å samle inn mest mulig Pokèmon og poeng. Vi oppdaget etterhvert at litt lengre ned i byen ville det dukke opp en «Legendarisk» Pokèmon kalt «Mew Two». Det var en langvarig kamp, men fikk ham tilslutt. Fantastisk gøy når 15-16 elever samles med lokale folk for å beseire og fange Pokèmon!

Med et suksessfullt raid, flere telefoner tomme for strøm og mange kalde hender, kalte vi dagen omme med nesten 3 timer ekspedisjon nede i byen.

Dag 2

Litt bedre forberedt med batteribanker til telefonene, var vi klar til en ny dag med et nytt spennende eventyr! Denne gangen var det ingen som skulle bli tomme for strøm eller fryse på fingrene! Det skal sies at det er utrolig gøy når 16 stykker vanker som en saueflokk igjennom byen med Pokèmon Go fremfor øynene. Det vekker oppmerksomhet blant både eldre og unge. Samtidig som vi går igjennom byen møter vi lokale spillere som syntes det er utrolig kult at skolen tar initiativ til et slikt valgfag! Mange gode tilbakemeldinger og inntrykk når vi går igjennom byen!

Med en litt mindre travel seanse en sist gang, drar vi innom en kafè for å varme fingre og lade opp batterier. En trivelig stopp med kaffe og kake, før vi gjør oss ferdig for dagen.