Fin solnedgang etter en dag på egenferd.

Elevene på Friluftsliv Lett fikk i oppgave å planlegge egentur helt uten lærer. De fikk utdelt et kart med ett område som de skulle orientere seg i. De skulle finne frem til et punkt på kartet ved hjelp av kart og kompass. Lærer Caroline  ventet på alle ved leirplassen.

Alle gruppene fikk i oppgave å lage en filmsnutt fra turen. over er det en film som den ene gruppa har laget etter deres ferd i ødemarka.

Sammen klarer vi alt!

Noen gikk med sekk og noen prøvde seg på pulk for første gang. Grunnet lite snø, kunne det være vanskelig til tider å få med seg pulken. Heldigvis har gruppene vært flinke til å hjelpe alle, slik at alle kom seg leirplassen.

Helt alene i ødemarken byr på utfordringer og læring. Det å stole på seg selv er utrulig viktig. Det å lese kartet, ta ut en kompasskurs og lese terrenget er ikke alltid like lett. Litt prøving og feiling må til før en blir utlært. Området «Sjåmoen» som elevene var på tur i,  er bare 20 minutter med bil fra skolen.

Kveldskos rundt bålet og gapahuken til lærer Caroline.

På leirplassen satte noen grupper opp telt, noen sov under åpen himmel og andre lagde en god gammeldags gapahuk ved bruk av det de fant ute i naturen. Tross temperatur rundt -15, sov de fleste godt i soveposen. En gruppe testet ut en bålvakt ordning, slik at de holdt varmen i gapahuken hele natten.

Brurskanken ser du i det fjærne.

På bildet ser du Brurskanken, som er det høyeste fjellet i Vefsn kommune på hele 1447moh. På samisk heter fjellet Brovrese. Det har vært utrulig fin vær i Mosjøen denne perioden med sol og kalde dager.

Takk for turen!

Foto: Carl H. Andersen