Laptopmusikerne på Vefsn Folkehøgskole Toppen ble oppringt av HELGELAN 2017 med etterspørsel om de kunne stille med noe musikalske innslag. Tidligere har Toppen brukt å sende «Bandlinja» på slike arrangementer. Derimot, med Toppens «nylige» oppretting av Laptopmusikerlinja, så falt det denne gangen ganske naturlig å gi oppdraget til «Laptop-squad 2017»! Hvor godt passer det ikke å sende elever utrustet med data som sitt hovedinstrument for å spille, på nettopp ett data-lan!? Det måtte jo nesten bare bli slik 😉

Det er alltid spennende når elevene blir sendt ut på sin aller første konsert utenfor skolens vegger. Her skal de ikke bare representere Vefsn Folkehøgskole som skole, men også den nye generasjonen av fremtidens musikere – Laptopmusikerene! Her virker det som om fallhøyden kan være høy, men med helproft lyd og lys utstyr fra Mosjøen Lyd & Lys i ryggen, samt ett publikum som er over gjennomsnittlig interessert i datamaskiner i brystkassa – lå alt til rette for en braksuksess av en konsert.

Elevene på Laptopmusikk har av tidligere erfaring spilt konserter med band osv, så for de fleste var dette var ingen «ny opplevelse». På toppen av å ha spilt instrumenter har mestparten også har hjemme på «gutterommet» i opp til flere år.
Ingen tvil om at de hadde forutsetninger fra begge verdener for å få til dette nye, spennende prosjektet: live elektronisk musikk!

Etter å ha rigget seg opp i gamle studioet, var planen å øve masse! Tidligere scene-erfaringer eller ei, Laptoppen er et relativt «nytt» instrumentet for de fleste! Dette tatt i betraktning, var ideen uansett å ta den elektroniske musikken ut av «gutterommet» og spille den så «live» som overhodet mulig.

Elevene ble delt inn i 3 grupper, hvor de videre selv måtte diktere sin egen arbeidsplan fremover mot konserten. De måtte bestemme hvilket musikalsk materiale de skulle spille, om de skulle lage noe selv, covere en annen låt osv osv.
Med 3 forskjellige grupper, endte vi selvfølgelig opp med 3 forskjellige arbeidsplaner, fremgangsmåter og varierende musikalske uttrykk.

Gruppe 1 bestemte seg for å covre «Ed Sheeran – Bloodstream», men det ene ledet til det andre og de endte opp med en mashup av både Bloodstream og «The xx – Intro».
Dette ble heftig! Her måtte både Jørgen Holtskog og Robin Aarseth ha både fingre og hodet på rett plass for å komme seg igjennom stykket! Det er mye knapper å trykke på og med tunga rett i munnen kom de seg gjennom. Råtøft!

Gruppe 2 ville også covere. De valgte «Kygo – Serious», og ville fremføre den på sin egen måte. Her var mye instrumentalister samlet, som resulterte i et lydbilde med både tradisjonelle instrumenter og elektroniske elementer.  Henrik Myklebust på gitar/vocal, Adrian Hoigari på Bass og Alexander PaulsenPush2 (Ableton kontroller). Her presenterte de gode kvaliteter på både bass, gitar, sang, produsering og arrangering, Grupper 2 fikk visst at man gjerne kan mikse elektroniske og tradisjonelle elementer i samme setting for å lage noe nytt! Tøøøøft!

Gruppe 3 gikk derimot en helt annen retning. De bestemte seg nemlig for å «lydsette» en «fortelling», også kalt «soundscaping».
Temaet ble noe som: «Finmarksbataljonens siste kamp mot de Mongolske krigsstyrker». Dette ble veldig interessant.

Emil Basso utførte sin førstegangstjeneste på Push2! Oppgaven var å kontrollere foley og diverse lydeffekter (som bål, vind, ravn/kråker) samt spille elektroniske trommer! Dise fargelagt med filter, klang og andre effekter man sjeldent hører i det tradisjonelle trommelydbildet. Her gjør Emil en bra jobb, og vi vet det ligger overveldende mye øving bak!
Henrik Soot trakterte klassisk gitar og presenterte låtens primære akkordprogresjon – samtidig som han fargela lydbildet med «pistolskudd i det fjerne. Dette oppnådde han med å plugge gitar gjennom Ableton og manipulerer live lyd med effekter. Ved å skrape plekter mot bruen av gitaren, legge på både ping pong delay, klang, filter og grain delay – skapte Henrik en illusjonen av «skudd i det fjerne». Veldig kult.
Tony Molvik rigget opp ett sett med «strykere» og spilte melodi, bass og akkorder. Samtidig kontrollere gitareffektene til Henrik Soot! For å ta det videre ett hakk, presenterte Tony også ett lydbilde med mongolsk strupesang på toppen av det hele. Helt fantastisk originalt utført og et særegent lydbilde bare laptopmusikere kan få til i bandsammenheng.

Alt i alt var gutta veldig fornøyd med årets første gig. Jeg tror de fikk åpnet ett par nye dører inn til nye og spennende prosjekter fremover i tiden. Her er så mange muligheter at man blir nesten svimmel!

Sjekk videoen nedfor for ett sammendrag fra konserten, da vell! =)

Var ikke det kult!? Jeg er sikker på at vi får høre masse nytt og spennende på Laptopfronten utover tiden som kommer =)