I vårt siste prosjekt samarbeidet vi på Vefsn Folkehøgskole Skuespiller med Helgeland Museum her i Mosjøen. Sammen reiste vi tilbake i tid, helt tilbake til 1876. Med oss til dit tok vi med byens eventyrlystene 3 klassinger.   Dette besøket til 1876 er inspirert av ekte hendelser om hvem som styrte handelen og hvordan Mosjøen utviklet seg.

Tidsreisen starter med at ungene på forhånd blir delt i familier, da blir de enten rik, middels eller fattig. De får så utdelt ett hodeplagg som viser hvilken familie de tilhører. Når dette er gjort, tar moren i hvert hus med seg ungene hjem. Inni huset er det en tidsreiseseremoni. Moren tenner på ett stearinlys og ber alle barna om å lukke øynene sine. Deretter  snurrer moren ett lokk mot klokken og når den stopper og lyset blåses ut er vi tilbake til 1876.

På denne tidsreisen lærer ungene forskjellen på hvordan ting var i gamle dager på en morsom måte. De merker store klasseforskjeller, der noen er styrtrike imens andre ikke har råd til mat. De får merke hvor urettferdig samfunnet er. Noen får være på skolen å lære seg og lese, mens andre må arbeide hardt med gårdsarbeid. Flere av ungene reagerte på at jentene og guttene fikk ikke lov til å gjøre de samme tingene. Guttene gjorde gårdsarbeid og gikk på skole, mens jentene kardet ull, vasket klær og lagde mat.

I 1876 møter vi familien Agersborg. De bor på Rynesgården, og de styrer handelen i Vefsn. På nabotomta ligger gården Ryneslia. Der bor mellomklassen og broren til Henrik Agersborg. Det siste huset er husmannsplassen. Den leier Anders og hans familie, og de arbeider for å kunne bo der. Barna ble tatt med på en liten del av historien som har vært med å utforme Mosjøen til den flotte byen den er idag.