I fraværet av snø, er det fortsatt gråe og triste farger ute. Da er det fint at andreårselev på Fjellsport og Kajakk, Marius Dobbe Klemetsen, arrangerer Grønn Fredag i håp om en lysere fremtid. Fredag den 23. november kl. 17 går den grønne motreaksjonen til Black Friday av stabelen på Toppen!

Grønn Fredag er en bytte- og salgskveld for friluftlivsutstyr og -klær, og en motreaksjon til kjøpehysteriet Black Friday. Arrangementet arrangeres av Brurskanken Turlag, som er det lokale Turistforenings turlaget i Vefsn og omegn. Grønn Fredag er egentlig noe DNT Ung har satt i gang, men siden Brurskanken Turlag ikke har noe Ung-gruppe bestemte Marius seg for å ta grep.

Marius er 2. årselev på Fjellsport og Kajakk

– Etter at jeg tok turlederkurset hjemme i DNT Drammen/Lier ville jeg engasjere meg i det lokale turlaget her oppe i Mosjøen. Det var da jeg kom på å arrangere Grønn Fredag.

Konseptet fungerer som følger:

1. Du kan BYTTE eller GI BORT klær og utstyr til noen andre som trenger det.

2. Du kan SELGE klær/utstyret ditt. Du bestemmer prisen selv, og kan velge om du ønsker å være der på kvelden om en kjøper for eksempel skulle lure på noe vedrørende ditt produkt.

Tanken bak Grønn Fredag er at det kjøpes, eies og oppbevares alt for mye turklær og -utstyr rundt omkring i Norges hjem. Interessen for natur og friluftsliv blir bare større og større for hvert år, noe blant annet Turistforeningen er kjempe glad for. Likevel er det en bakside ved dette. Økt interesse for friluftsliv betyr også større etterspørsel etter friluftsprodukter. Og økt etterspørsel, betyr økt forbruk, som igjen betyr større utslipp. Norge er et av landene med desidert høyest forbruk av sportsutstyr og -klær (hvor stor del av dette som er friluftslivrelatert er det ikke tall på, men andelen er sannsynligvis stor). Dette valgte DNT Ung å gjøre noe med, ved å lage, i samarbeid med POW Norge (Protect Our Winters), Miljøvettreglene. Grønn Fredag et av satsningsområdene som fremmer Miljøvettregel nr. 2;- Sats på opplevelser, ikke utstyr!

– Mange har nok glemt at våre største ekspedisjonsfarere som Nansen og Amundsen ikke gikk i kliss nye Gore-Tex jakker, hadde årets superlette felleski, eller største og beste nylonsteltet da de gikk til polene. Når mistet vi æren av å bære den gode gamle turbuksa?

Marius forteller at han prøver å være så miljøbevisst, og engasjere seg i miljødebatten så mye som mulig, men det har ikke alltid vært sånn. Det hele begynte med en reportasje i Fjell og Vidde der en fyr hadde et prosjekt om å kjøpe fult vinterfriluftslivspakke på loppemarked. Prosjektet endte overaskende bra, med nesten full pakke til 1200 kr. Til forskjell koster slikt utstyr i butikken fort 30 000 kr! Dette virket fristende, og det tok ikke lang tid før Marius dro på loppemarked i Drammen. Der gjorde han sitt beste kjøp noen sine, et telt som viste seg å være tilsynelatende ubrukt. Teltet var et tremanns vinterekspedisjonstelt, Helsport Svalbard High 3 Camp, til en verdi på over 8 000 kr. Marius betalte bare 50kr!

– Du trenger ikke dra på loppemarked for miljøets del. Gjør det for lommeboka! Du kan finne utrolig mye som bare så vidt har vært utenfor dørstokken, til en pris som bare er en tiendedel av butikkprisen.

For at Grønn Fredag skal bli vellykket trenger arrangørene at folk kommer med friluftslivutstyr og -klær som de vil gi et nytt liv. Kom med det du vil bytte, selge eller gi bort i gymsalbygget på Vefsn Folkehøgskole Toppen kl. 17 fredag den 23. november.

– Slå et slag for miljøet og lommeboka – velg Grønn Fredag!

For mer info trykk HER for Facebook arrangementet

For mer info fra DNT om Grønn Fredag trykk HER