Det var spente elever som ankom Vefsn Folkehøgskole Toppen den 28 august. Ukjente ungdommer fra omtrent hele Norge samlet seg på toppen for å komme i gang med et år de aldri vil glemme. De nye elevene ble møtt med ivrige andreårs elever som stod klare får å vise dem sitt nye rom og gav dem en guidet tur rundt på skolen. I denne anledning ble det selvfølgelig også servert vafler fra de ferske andreårs elevene som har hatt en hektisk forarbeidsuke. Endelig er vi i gang.

I løpet av den første uken har de forskjellige linjene på skolen hatt sine første linjetimer og har fått et lite innblikk i hva man gjør når man er med klassen sin. Friluftsliv LETT, Idrett ALT, Fjellsport og Kajakk har vært på dagstur på toppen av Øyfjellet (818 moh). Skuespillerne har begynt å legge grunnlaget for å opptre på scenen ved hjelp av diverse øvelser. Nettserie har jobbet intenst med å lage manus og komme i gang med filmproduksjonen. E-sport har også hatt diverse øvelser på å bli bedre til å kommunisere in-game og har også allerede spilt sine første kamper i spillet Leage of legends. Work at music  har øvd, produsert og jobbet seg klare til elevkvelden. Lyd-lys-scene var oppe sent for å få alt klargjort til den første og store kvelden.

Det har vært aktiviteter for å få de nye elevene til å bli bedre kjent med hverandre. Som alltid har det vært brett og kortspill i peisestua. Det har vært en rebus med poster rundt på skolen med forskjellige oppgaver hvor de som stakk av med seieren fikk sjokolade som premie. Vi har hatt quiz i matsalen med spørsmål som ikke engang rektoren kunne svart på. Elevene har i tillegg vært flinke til å initiere egne aktiviteter utenom skolens program som for eksempel filmkvelder, fotball og turer i nærområdet.

Vi har hatt den årlige rumpefotball turneringen som ble en kjempesuksess. Kampklare elever stilte opp i kreative kostymer hvor alt fra undertøy til papp fra søppelen ble brukt til å dekorere hverandre. Det ble en actionfylt kveld med heia rop, ekstra omganger og straffekonkurranse som til slutt endte med seieren til Fjellsport og Kajakk.

Fjellsport og Kajakk