Toppen esport har et lag innenfor Overwatch som nå har dedikert en uke til å øve med coach. De har hatt det ganske tøft de første ukene da de måtte delta på Telenorligaen, som er Norges største liga innenfor esport, og fant ut ganske tidlig hva de trengte for å forbedre seg mest på kortest mulig tid. Vi spurte Overwatch laget hvorfor de følte de trenger en coach til skolen:

• Vi fikk litt tid til å analysere og prioritere hva vi trengte mest, relatert til spillet vi spiller. Vi fant ut ganske tidlig ut at en coach på sidelinjen som kunne lære oss bedre kommunikasjon og samspill var det vi trengte.

Hvorfor er en coach nødvendig?

• For det meste så trenger man bestandig en på sidelinjen som kan guide en i riktig retning om vi sporer av, og det gjelder all form av sport. En som  kan hjelpe å utvikle oss både individuelt og som et lag. En coach står som oftest på sidelinjen og analyserer og kommer med anbefalinger til hvordan vi kan gjøre det bedre. Han kan også komme med gode innspill og planlegging til hvordan vi kan øve på ting vi gjør feil eller ikke får til skikkelig. I spillet vi spiller er det ofte 10 forskjellige situasjoner som oppstår i løpet av 4-5 sekunder, og da er god kommunikasjon viktig for å håndtere situasjonene best mulig.

Vi leide inn Mikael «mkL» Skjønhaug, som tidligere har deltatt mye internasjonalt, for å coache oss.

Det ble litt dårlig tid til å planlegge en strukturert tidsplan før coachen kom, men det kom oss godt til nytte uansett.

Etter 4 dager med på toppen spurte vi Mikael «mkL» Skjønhaug noen spørsmål relatert til hans opphold her på toppen:

Hvordan er det å få muligheten til å reise rundt å få delta og leve med  esport?

• Jeg er utrolig heldig som har fått opplevd guttedrømmen, reise rundt møte nye folk og konkurrere er utrolig morsomt.

Hvilken plasser har du reist til tidligere, relatert til esport på et profesjonelt nivå?

• Jeg har vært i Atlanta i USA, Krefeld i Tyskland, Stockholm og Taiwan der jeg har bodd sammen med lag.

Hva fikk deg til å begynne med coaching, og hvordan gikk du frem med å promotere og utlyse deg selv?

• Jeg startet å spille Overwatch som en spiller, der jeg spilte med folk som nå er veldig godt kjente proffer. Coaching delen var bare helt tilfeldig fordi et lag som het Gringos (Som ble til NG Blue) tok kontakt med meg om jeg kunne hjelpe til å se over et par scrims og gi tilbakemelding. Etter å ha gjort dette i et par dager falt jeg virkelig for denne delen av esport and the rest is history.

Hvilken forventninger hadde du til toppen da du fikk i oppdrag å komme  hit som coach?

• Helt ærlig så hadde jeg egentlig ingen forventninger, jeg kom  inn med helt forskjellige ville tanker om hvem jeg ville møte.

Hvordan er resultatet i forhold til forventningene så langt?

• Med tanke på at jeg ikke hadde noen store forventninger så har det godt bra. Men etter første dagene har ting vært veldig bra

Har du hatt en fin tid så langt her på toppen og føler du deg godt tatt imot?

• Ja, føler meg veldig godt mottatt av alle på esport linjen og skolen i seg selv.

Du deltar jo i esport innenfor spillet “overwatch”, og det var jo derfor du kom hit. For å coache toppen sitt overwatch lag. Hva synes du om laget?

• Jeg føler laget kan gjøre det veldig bra hvis de bare fortsetter i riktig retning og holder motivasjonen oppe.

Og hvordan var det å komme hit å trene et amatørlag, i forhold til de proffe lagene du har deltatt med før?

• Strategien for trening og fremgang må jo gjøres på helt forskjellig måte, de varierer jo mye i personlig ferdigheter og motivasjon fra spiller til spiller på amatørlag så det er mye du må tenke og du må gjøre programmet på en litt forskjellig måte.

Så langt synes vi på Overwatch laget det har kommet til god nytte. Han har fått hjulpet med analysering av tidligere matcher og har gjennomgått hvordan god kommunikasjon skal være, og hvordan vi kan forbedre det. Det gjør det vanskelig å lære avanserte spillstrategier siden laget vårt er så ferskt, men det å ha fått gått igjennom grunnleggende ting relatert til lagspill har gjort oss mer selvsikre som et lag.

Vi synes det har vært utrolig spennende med en trener for laget i en uke, og vi føler oss veldig heldige som har fått den muligheten!