På Toppen gjør vi mye forskjellig. Elevene bytter blant annet linje for noen dager! Det føyer seg fint inn under slagordet vårt – ALT OG LITT TIL. Men hva syntes elevene om linjebytte dagene?
Mikkel Skarvik (E-Sport)
Til vanlig går jeg E-sport. På linjebytte dagene valgte jeg å ta Teater for å komme meg utenfor komfortsonen min, og det traff midt i blinken.
Den eneste egentlige utfordringen jeg hadde var å bli trygg på meg selv og slippe meg løs, men jeg føler at jeg klarte det greit til slutt. 2-årselevene Aaron og Emilie var til stor hjelp, de tør å by på seg selv og de gjør det dermed lettere for andre å følge.
Jeg har lært litt om improvisasjon, og ulike måter å bruke kropp og stemme. Jeg valgte å gjøre noe jeg aldri har gjort før, å fremføre en monolog, og istedenfor å lese opp etter manus gjorde jeg heller min egen vri på stykket. Jeg tror ikke jeg hadde turt å gjøre det hvis det ikke var for en flott klasse med gode medelever og lærere. Jeg er veldig fornøyd med linjebytte dagene, flott opplegg som absolutt bør gjentas!
Thea Solberg (Nettserie)
Jeg var på LLS i linje-bytte-uken. Dag 1 besto av at vi lærte å koble PA-Anlegg, testet ut forskjellige ting på mikseren, å lærte litt om lyd teori. Dag 2 lærte vi om lys og lys mikseren. Først begynte vi å bruke en gammel analog mikser og lekte oss litt med den. Dag 3 testet vi enda mer lys å fikk gå videre på movingheads. Så fikk vi bruke den nye digitale mikseren, se på programmering og leke oss litt til, samt ha litt mer teori. Lærerne var veldig flinke å tilrettelegge, alle fikk prøve seg på det meste å de var flink å dele sine erfaringer med oss. Vi har lært alt fra lys- og lydrigg til bruk av forskjellige effekter for både lyd og lys m.m.
Jeg syns personlig at linje-bytte-uken, var et veldig godt initiativ og veldig bra gjennomført. Det var kult å se hva de andre linjene jobber med og samtidig lære noe om det du syns selv er interessant. Jeg syns dette burde være en del av alle folkehøgskolene i alle år fremover.
Henriette Yri (Teater)
Jeg var på WAM – band i linje-bytte-uken, og fikk prøve meg på en helt annen hverdag en den jeg er vant til. Det var veldig mange ulike personligheter som ble blandet inn på ett band rom og jeg trodde det skulle bli veldig kaos. Men til min lykke så var læreren og 2’årseleven kjempe flinke til og lære bort det vi trengte, slik at vi faktisk «låt» ganske bra til slutt. Nå kunne jeg en del fra før av og følte ikke jeg fikk bli noe bedre på noen instrumenter, men jeg lærte hvordan samspill fungerer noe som er veldig viktig i ett band. Så alt i alt digget jeg Linje-Bytte-Uken og håper vi får flere sjanser til og se hverdagen til helt andre linjer.
Tor-Arne (E-Sport)
Jeg var på WAM – laptopmusiker i linje-bytte-uken. Opplegget var i bunn og grunn slik at vi bare lekte med programvaren og lære oss å bruke den til å produsere musikk. Min største utfordring var evnen til å få det som ligger i hode, inn i programmet. Vår lærer var Alf Marius Valan, hva kan jeg si? En inspirasjon både som person og som lærer. Han har en unik evne til å motivere, spesielt når vi kom inn i et rom fullt av «duppeditter» som en nesten aldri hadde vært borti før. På disse tre dagene har jeg blitt litt mer kjent med musikk produksjon, men alt i alt har jeg lært meg å stole på mine kreative beslutninger. Av og til kan noe du tror er simpelt, utvikle seg til noe meget kreativt og kult.
Jeg personlig er veldig fornøyd med linje-bytte-uken! Godt å jobbe med noe annet en hovedfaget en periode, og ikke minst det å få ut den kreative siden av meg selv.
Linnéa Sandberg (Teater)
Jeg var på Nettserie i linjebytte uken. Oppgaven vår var at velge en sang, som vi skulle lage en musikkvideo til. Den største utfordringen var å få med alle på en idé. Mange var uenige og hadde egne tanker om hvordan filmen skulle se ut. Vi fikk mye hjelp fra Aleksander som er lærer på Nettserie, han kom med idéer og viste oss hvordan man bruker kamera og lys. Under de tre dagene vi hadde faget, lærte vi oss om hvordan det er å være bak kamera og å jobbe med redigering, planlegging, tenke økonomisk når vi filmer og at det er viktig å komme fort igang å prøve ut idéene. Selv syns jeg uka i helhet var veldig gøy. I begynnelsen var jeg ganske skeptisk til idéen, men det ble et bra resultat og det var interessant å gjøre noe jeg aldri har gjort før.
Adrian Snell (LLS)
I linjebytte uka valgte jeg å gå Friluftsliv LETT, noe som var utrolig morsomt! Vår lærer Caroline hadde stelt istand tre koselig dager som hovedsaklig gikk ut over å kose seg i villmarken.
Første dag dro vi til Herringen og gikk en tur inn mot skogen til vi fant et sted vi kunne lage oss bålplass. Der prøvde vi så godt som vi kunne å lage bål uten fyrstikk, noe som ble ganske krevende da det var -24 grader ute 😛
Likevel koste vi oss rundt varmen av bålet, og spiste pølser rullet inn i hjemmebakt pinnebrød, noe som jeg er sikker på at jeg vil komme til å lage igjen selv, neste gang jeg drar ut på tur! Vi var ikke så mange i friluftslivgruppa, så vi hadde mye frihet til å velge selv hva vi ville gjøre ute, så etter turen dro vi for å kose med hundene til Caroline. To av elevene måtte reise på onsdagen, grunnet et cheerleading-stevne. Caroline fant ut at jeg og Sirill, andreårselev, kunne bli med på hundekjøring på torsdagen! Dette gleda jeg meg veldig til, og derfor brukte vi onsdagen til å stå litt på skøyter, og ellers planlegge morgendagen.
Da torsdagen kom, dro jeg og Sirill hjem til Caroline, og hjalp til med å sele opp hundene, noe som var veldig fascinerende, siden hundene var så gira på å dra, at de ikke greide å roe seg ned. Med en gang vi begynte turen derimot, ble det helt stille, og det eneste rundt oss var bare praktfull hvit natur, og lyden av de ni hundene foran oss som løp. Hundekjøringen kommer jeg nok sent til å glemme, og gjorde det definitivt verdt å bli med på friluftsliv-linja under linjebytteuka.
Jeg skjønner godt at elevene til Caroline søkte den linja, for all innsatsen hun legger inn for at elevene skal ha det bra er det som gjorde de tre dagene så minneverdige. Personlig synes jeg linjebytteuka er en god mulighet til å gjøre noe alternativt til det man er på folkehøgskole for, noe som jeg mener er viktig.