Over en uke med trener

Alle i klassen var spente på hvilken trener vi skulle ta inn i år. Hvem som kommer er et valg vi som elever selv får ta. Kim-Erik finner trenere fra ulike deler av verden med forskjellige bakgrunner og erfaringer. valget av trener innebærer vårt eget behov til hva vi ønsker å forbedre oss til. Trenere spesialiserer seg innenfor forskjellige forhld, for eksempel lagarbeid, kommunikasjon eller individuelle behov og ferdigheter. Treneren vi hadde i fjor til League of Legends var Matko. Han er fra Kroatia, og er spesielt interessert i strategi og lagspill.

Da laget på Overwatch ikke kunne finne noen ledige trenere, bestemte de seg for å vente litt med trener for denne gang. Det er mitt i spillesesongen og de fleste profesjonelle trenerne var allerede okkuperte.

Følg med senere for å lese mer om Overwatch sin periode med trener senere i skoleåret.

Praksis og teori

Alle på E-sport sitt lag league of legends var spente da trener Matko kom på onsdag den 14. november. Med blandede forventninger var det ikke lett for laget å vite konkret hva som kom til å skje de neste ukene. Men selv etter en lang flytur fra Kroatia tok det ikke lange tiden før Matko satte i gang med å observere spillestiler, strategier og kommunikasjon. Allerede dagen etter ankomst var laget i full fart med å diskutere potensielle forbedringer, og masse masse øving!

Det å spille et lagspill som League of legends involverer mye strategi og teori. Det er et spill hvor et lag på 5 spillere velger blant 150 karakterer, hvor alle karakterer er unike og fører inn forskjellige strategier for hva spillet kommer til å resultere i. 150 forskjellige karakterer involverer utallige forskjellige scenarioer, og det er nettopp der praksis og teori kommer inn i bildet. Man spiller mot andre lag som også har muligheten til å velge et sett med 5 karakterer. Da er det viktig å vite hvilken karakterer som utkonkurrerer hverandre, og i tillegg skal man spille bedre en motstanderne. Så det er spesielt utfordrende!

Matko har gjort en strålende jobb i å hjelpe League of legends laget. Det har vært en økning med individuelle ferdigheter samtidig som laget har blitt bedre på lagarbeid, kommunikasjon, utførelser av strategier, planlegging og holdninger.

Angående holdninger: I et lag er det lett å bli frustrert på hverandre. Det er mange som har forskjellige meninger om hva som funker best. Og i disse situasjonene er det utrolig hjelpsomt å ha en trener som står utenfor og kan gi et objektivt syn på situasjonen,

Kosthold

Vi er heldige på folkehøgskole som får tilgang til fire måltider om dagen. Det involverer frokost, lunsj, middag og kveldsmat med næringsrik mat som gir alle elevene de næringene de trenger. Kosthold og hvile/søvn er det aller viktigste man trenger for å forbedre seg. Det øker konsentrasjon både i mengde og intensitet. Igjennom disse to ukene har de aller fleste blitt mer oppmerksomme på hva de spiser og drikker. De aller fleste drikker mer vann enn før, og spiser mindre av usunne pålegg på brødskiva.

Ukeplan

Begge ukene har primært involvert masse masse spilling. Men kanskje det som er aller viktigst er å se tilbake på spillene sine for å se alle de små nyansene man gjør feil. Dvs. at det ofte er små dårlige vaner man har, og de repeterer ofte seg selv i hvert spill. Om man bruker en fjerdedel av tiden man spiller til å faktisk analysere seg selv, så blir man raskere kvitt de små vanene man har.

Den beste øvelsen så langt er noe vi kaller Scrims. En scrim er en uhøytidelig treningskamp mot et annet lag, hvor formålet kun er å forbedre strategi og utføre spillet bedre. Det er mye lettere å ta lag-øving seriøst hvor det eneste formålet begge lagene har er å forbedre seg, og ikke å vinne eller tape.

Litt senere i uke to har de deltatt på mange uoffisielle turneringer, hvor de har fått erfaring innenfor litt mer kompetitiv spilling.

En takk til Matko

Vi ønsker å takke Matko for en fantastisk uke. Det er flere spillere på laget som har økt enormt på et individuelt nivå, og jeg tror mye av det kommer fra god kritikk og flere tilbakemeldinger fra en trener. Han kom som sagt hit i fjor også, men denne gang tror jeg League of legends laget har mye å takke seg selv for med å ta initiativ til å bruke Matko for det han er verdt! Et tips til andre esportlinjer i Norge: Bruk treneren for det han er verdt, og ta initiativ med å stille spørsmål så ofte som mulig!