Til tross for overskriften, handler ikke dette innlegget om kakao, men det handler derimot om gamle dager og om barneskoleklasser. I forrige uke hadde vi på w@s (med hjelp av noen fra w@m) nemlig et veldig spennende prosjekt i samarbeid med vefsn museum; vi dro tilbake i tid til Rynes i 1875 og spilte som personene som levde der på den tida. De vi spilte for var alle tredjeklassene i Mosjøen.

Før var det nemlig Rynes som var handelssentrum i vefsn, ikke Mosjøen, men rundt 1875 begynte hovedhandelen å flytte seg til Mosjøen. Mosjøen hadde dermed blitt en liten by som snart skulle vokse seg større. Dette var dårlige nyheter for Henrik Agersborg, handelsmannen på Rynesgården, som la merke til at bedriften hans gikk dårligere. For middelklassefamilien som bodde i Ryneslia, var dette derimot gode nyheter, for han som snart skulle ta over handelsforretningen til moren sin i Mosjøen, hadde fridd til deres eldste datter Elisabeth.

Vi spilte altså som familiene som bodde på Rynes; Agersborgfamilien på Rynesgården, middelklassefamilien i Ryneslia, og de fattige som bodde på husmansplassen. Hovedhendelsen og hovedkonflikten var at Karl Jacobsen (han som skulle ta over handelsforretningen til moren sin i Mosjøen) kom på besøk til Ryneslia for å spørre om Peter og Johannas eldste datters hånd. Tredjeklassingene ble delt inn i hvert sitt hus og fikk dermed prøve seg på livet som rik, fattig og som barn i den øvre middelklassen i vefsn i 1875. I de forskjellige husene og på gårdsplassen fikk tredjeklassingene hjelpe til med arbeidsoppgaver, være vitne til et frieri, lekt leker og å være med på forlovelsesfest.

Dette har vært en kjekk uke med et kjekt prosjekt!

Tekst: Elina Aurora Tang Wa Pedersen og Ingvild Skakstad