Vefsn folkehøgskole har som tradisjon å ha juletrefest for både store og små. Med julegrøt, nisse og et stort juletre. Det har blitt en tradisjon på Toppen at Friluftsliv Lett henter juletre.

I media har det vært mye fokus på hva som er det beste for miljøet, ekte trær eller plasttrær som kan brukes om igjen. Men hva er det beste?

Det er en utrulig hyggelig tradisjon for oss på Friluftsliv å hente juletre. Vi reiser til en lokal bonde og hugger ned et stort og fint tre, som skal pyntes av Fjellsport og Kajakk inne i gymsalen før juletrefesten.

I følge Framtiden i våre hender belaster juletrær miljøet mye gjennom gjødsling, sprøyting og transport til butikk. Det er mer transport av ekte trær enn av plast, siden man må kjøpe nytt tre hvert år hvis en går for ekte julegran. Men på den andre siden motvirker julegrana klimaendringer ved å binde CO2 fra lufta mens den vokser. De kunstige trærne belaster miljøet når de blir laget, og de reiser ofte jorda rundt før du får den inn i stua. Hvis du velger å kjøpe et plast tre, må du velge et tre som ikke inneholder tvilsomme kjemiske tilsetningstoffer som PVC. Velg heller plast juletrær som inneholder PE-plast.

Her er 3 tips til valg av juletrær:

• Velg ekte juletrær framfor plast. De er stort sett bedre miljøvalg.
  • Hogg ditt eget juletre hvis du har mulighet.
  • Velg lokalproduserte juletrær.

Vi på Friluftsliv LETT fulgte disse tre rådene. Vi kontaktet en lokal bonde i Mosjøen. Vi hugget det selv og fraktet det til bussen med henger. Det er viktig å tenke på miljøet i disse travle juletider. Julen skal være en tid der vi er sammen og tar vare på hverandre. Et juletre samler en hel skole og skaper et fellesskap som er viktig for trivsel og miljø.

Håper du gjør de rette valgene i jula. Vi på Friluftsliv Lett ønsker deg og dine en riktig god jul!

Kilde: https://www.framtiden.no/myteknusing/er-ekte-juletre-mer-miljovennlig-enn-kunstig.html