Det er nok mange som tenker at det er dyrt å gå på folkehøgskole. Og det kan det nok bli, dersom du ikke har en smule styring på økonomien. Men da blir jo det meste dyrt uansett hva du gjør, så det kan vi ikke ta med i beregningen nå.

Så for å faktisk sjekke ut om det er dyrt å være elev hos oss, så tok vi på TOPPEN kontakt med en tidligere elev hos oss for å få sammenlignet kostnadene med studentlivet. Valget falt på Glenn Kampesveen. Han var elev hos oss i 15/16 og andreårselev i 16/17. Nå går han på lektorutdanningen i realfag ved NTNU i Trondheim, som er en femårig masterutdanning. Trondheim tenker vi er en studentby som er litt sånn standard å sammenligne med. Og så er han litt ryddig av seg, så vi tenkte nok at han hadde rimelig god kontroll på økonomien ?

Hva koster det?

Hvis vi først ser på kostnadene på den rimeligste og den dyreste linja hos oss, så er det linja Skuespiller – film og teater som har den laveste prisen på kr 104 130,-

Den dyreste linja er Fjellsport og Kajakk New Zealand som koster
kr 123 730,-

Prisforskjellen ligger for det meste i studieturene. Linja Skuespiller reiser en uke til Stockholm, mens Fjellsport og Kajakk reiser 3 uker til New Zealand.

Hva ligger i prisen?

Uansett hvilken linje du velger, så er kostnadene fordelt slik hos oss for skoleåret 2019-20:

• Innmeldingspenger 2.400,-
  • Oppholdspenger 78.500,-
    Dekker mat og boutgifter for hele skoleåret.
  • Felleskostnader 11.230,-
    Inkluderer felles ekskursjoner/kino/forestillinger/konserter, vasking av tøy, internett og administrasjonskostnader. I prisen får du også skolebilde, skolejakke, årbok, diverse turer lokalt og Fordypningsprosjekt på linja.
  • Linjekostnaderdekker alle kostnader på den enkelte linje, materiell, forsikringer og studietur på linja. Prisen varierer noe mellom linjene.

Så hvordan ser det ut for Glenn i Trondheim da?

Vi har bedt Glenn om å gi oss en oversikt over hva han bruker (sånn ca) i måneden, og det blir 14.300,-  Dette er det han bruker penger på:

Bolig (inkludert strøm og evt avgifter): 6000,-
Telefon, internett/ tv: 0,-
Forsikringer:100,-
Mat (både hjemme og ute):2500,-
Husholdningsartikler (vaskemiddel, dopapir osv):  100,-
Transport (bil, buss, bane): 700,-
Sosiale aktiviteter (kino, party, konserter osv): 1000,-
Studieavgift og andre kostnader til studiet: 300,-
Annet: 3600,-

Han kommer opp i 128.700 kr. totalt dersom vi ganger det med et folkehøgskoleår som er ca 9 måneder. Nå blir ikke det helt riktig, siden studieåret hans er en drøy mnd lengre. Han må jo også fortsette å betale husleie og diverse i sommermånedene, så i virkeligheten er det litt vanskelig å sammenligne. Men sånn omtrentlig da.

Så hva blir konklusjonen?

Det ser ut til at et år på den dyreste linja koster litt mindre enn hva det koster å studere i Trondheim. Og da er det en tur til New Zealand inkludert i prisen. Han betaler for eksempel 24.570,- kr mer enn hva det koster for et år på Skuespiller- film og teater. Det finnes garantert variasjoner i utgifter mellom studenter innen samme by også, så uansett blir dette et eksempel. Mulig Glenn kunne knepet inn på noe her og der, men det ville neppe utgjort de store summene.

På folkehøgskolen får du bare litt mer igjen for pengene.  Du får blant annet studietur på linja og fellestur på Helgeland. Det kan kanskje erstatte ferien din dette året? Du får også en aktiv fritid, siden det skjer mye sosialt og er flere aktiviteter i løpet av uka. Sånn sett sparer du utgifter til fritidsaktiviteter og treningskort (da vi har gratis treningsrom for elever). Men den beste investeringen med folkehøgskoleåret– de 100 nye vennene, fellesskapet og gode minnene du får på kjøpet!

Minireunion kull 15/16 på Glenns sin bursdag i november

Takk Glenn for at vi fikk låne økonomien din og for koselig bilde. Savner dere alle sammen!