Mats og Elina gleder seg til å arbeide med manus

Etter to hektiske uker stappet fulle av overlevelsesturer, bli-kjent-leker, elevkvelder med opptredener og konserter, dåp av førsteårselever i gamlebygget, og sist men ikke minst tur til Brit hvor vi spiste is og koste oss med sjokolade og mimeleker, har vi på teater endelig begynt med teaterproduksjonene som skal ha premiere lørdag 08. oktober. Klassen ble splittet i to, heldigvis ikke av uenigheter, men etter hvem som ville arbeide med hva. Brit (linjelærer) kom med mange forslag til forskjellige manus, men vi klarte heldigvis å begrense oss ned til de to manusene ”Eventyret” av Kent Andersen og ”Frokost i det grønne” av Fernando Arrabal.

”Eventyret” er en del av det større teaterstykket ”Flåten”, og handler i hovedsak om et barn som ikke vil vokse. Foreldrene prøver alt som står i deres makt for å få barnet til å vokse, men ingen av deres forsøk viser seg til å virke før de til slutt låser barnet inne på rommet sitt. Det er først da han vokser opp, men hvordan reagerer foreldrene på den personen han har blitt?

”Frokost i det grønne” handler om soldaten Zapo, hans foreldre, og den fiendtlige soldaten Zepo. Zapo er ute på slagmarka da han plutselig får øye på foreldrene sine. De har kommet for å spise frokost sammen med sønnen sin, og lager i stand en piknik midt i smørøyet av bombeeksplosjoner, maskingeværskudd og piggtråder. Familien møter så på den fiendtlige soldaten Zepo. Zepo og Zapo er i bunn og grunn veldig like. Selv om de egentlig er fiender, bestemmer de seg for å spise frokost sammen mens eksplosjonene raser rundt dem.

Vi gleder oss til å arbeide videre med stykkene og ser fram til premieren!