e-sport-19I allsidighetens ånd inviterte vi på E-sport fem jenter fra forskjellige linjer til å prøve verdens mest populære skytespill; Counter-Strike: Global Offensive.

Det var 5 jenter som skulle lære spillet og hver av de fikk sin egen personlige trener som lærte de spillet. Vi startet med å vise dem det mest grunnleggende med spillet og hvordan spillet generelt fungerer. Jentene var ivrige og var veldig åpne for å lære. Det gjorde prosessen morsom å interessant for både «elever» og «lærere». Etter de hadde fått litt øvd og fått litt forståelse for spillet satte vi de opp på lag  mot fem datastyrte motstandere med vanskelighetsgrad lett. Vi guidet dem underveis i spillet og de endte opp 16-11 til jentene.

Engasjementet var høyt og det var ikke noen tvil om de var klare for å spille videre. Vi satte de opp enda en gang mot datastyrte motstandere, men denne gange måtte de spille på egenhånd. Nå kunne vi allerede se forbedringer fra første kamp til den andre og resultatet ble  en komfortabel 16-6. Nå var det virkelig energi i gjengen, praten gikk og både «elever» og «lærere» kjente at motivasjonen var på topp. Siden de lærte fort, satte vi opp vanskelighetsnivået de datastyrte motstanderne til medium, og lot jentene spille helt på egenhånd igjen. Da begynte de å snakke mye i lag og utleverte vesentlig og viktig informasjon til hverandre for å vinne runder. Da endte de opp 16-0!!, med andre ord; jentene tapte ingen runder. Sterk og god innsats fra de 5 nye CS talentene!

Johanne (Idrett ALT): Var veldig morsomt og kult å se hva dere styrer på med om dagene, og få mer forståelse om hvorfor dere spiller. Og det var faktisk ganske morsomt.

Spørsmål: Ville du ha prøvet det igjen?

Johanne: Ja.

Spørsmål: Hva syntes du om veiledningen og ble det godt forklart?

Johanne: Ja, jeg skjønte stort sett hva vi skulle gjøre.

Yrla (Friluftsliv Lett): Synes det var et veldig bra opplegg og morsomt at vi jentene fikk prøve oss på noe vi ikke har så stor peiling på. Jeg hadde jo spilt litt av sånn skytespill før, men hadde aldri blitt opplært på hvordan gamet egentlig funker. Så jeg likte at de lærte meg det grunnleggende og bare slapp meg ut i det og ga meg enkelte tips underveis. Også så jeg det morsomme med spillet, at vi må samarbeide og tenke for å få det til.

Vi hadde et mål om å gi de en forståelse på hva vi holder på med og hvorfor vi gjør det. Hvor krevende det faktisk er. Vi ville de skulle få en positiv opplevelse som var interessant, men også utfordrende.  Vi fikk veldig positive tilbakemeldinger og en av jentene har til og med kjøpt seg spillet etter hun prøvd det!

Bilder: Glenn Kampesveen