KKC Valgfag-10

Om litt under en måned reiser 16 elever fra Vefsn Folkehøgskole Toppen til Canada. For elevene på Kajakk og Klatring er dette deres linjetur, men nå har de også fått selskap fra noen ivrige elever fra de andre linjene. Canada har alt et friluftshjerte kan ønske. Denne gangen skal vi bevege oss fra Vancouver til Calgary. Underveis skal vi padle havkajakk og surfe langs The Pacifics vakre strender, vandre langs The Sunshine Coast Trail, klatre i Pentiction og padle kano på Columbia River.

Siden jul har programmet langsomt tatt form, og når vi nådde påsketider var det på tide at elevene begynte å forberede seg. Lørdag morgen reiste vi til Høgskolen til Nesna. Der fikk vi låne kajakker og hadde tre timer i bassenget med kameratredning og padletrening.

I Canada skal vi bo i telt i tre uker, og da er det greit at alle har prøvd å sette opp og sove i telt. Vi tilbragte en natt oppe ved 4H hytta på Nesna hvor fire teltlag satte opp hver sin bolig for natten. Det ble laget god middag og lekt utover kvelden.

Mange av elevene har brattkort og er ivrige klatrere, men for å finpusse sikringsteknikken brukte vi søndagen i klatreveggen i Mosjøhallen. Det var god stemning og mye latter hele helgen. Det lover godt for Canada!