Vår første produksjon, «Løperen» av Mattias Anderson, handler om mobbing. Man møter karakterer som alle har problemer, men håndterer dem forskjellig. Stykket er trist men har en dyp og meningsfull undertone som kan være vanskelig å se ved første øyekast.

Vi begynte med å kutte ned manuset betraktelig for å finne vår essens av stykket. Manus var langt og hadde mye overflødig materiale. Etter at vi hadde kuttet manus og renskrevet det begynte vi med rolleutdeling.

Det var Storm Hauke Korsfur som spilte hovedpersonen i stykket. Tidligere har han aldri drevet med noe ordentlig teater.

“Når vi har hatt teater forestillinger på barneskolen har jeg pleid å være bak scenen, jeg ønsket aldri noen rolle i stykket før nå. Men i de siste tre årene har jeg drevet en del med rollespill, dette har motivert meg til å ville drive med teater” forteller Storm.

• Hvordan var det å begynne med produksjon så fort?

”Det var stressende og ganske overveldende, men vi fikk det til å fungere på en eller annen måte. Det var en del stress, en del gru og glede, men mest av alt var det spenning. Det var mest gøy” Sier Storm mens han ler.

• Hvordan synes du det gikk?

”Jeg synes det gikk kjempebra, overraskende bra! Med tanke på at det var vår første produksjon er jeg utrolig fornøyd med resultatet. Vi fikk til den ønskede effekten på publikum. Det var ganske intenst å grave i dybden i dette stykket. Det var veldig mye følelser som kom ut av dette, og jeg har lært veldig mye av å jobbe med dette stykket. Det var en bra opplevelse, det var en lettelse at det var så lett for oss å være så åpne med hverandre. Det gjorde det enklere å forstå og vise hensyn til hverandre” forklarer Storm.

En annen av skuespillerne som heller ikke har noen erfaring med teater er Hanna Dahlstrøm.

• Hvordan opplevde du denne produksjonen?

”Jeg synes denne produksjonen var stressende, men samtidig veldig morsom å gjennomføre. Jeg måtte gå mye i meg selv og mine egne følelser, som til tider kunne være veldig slitsomt. Jeg synes det gikk overraskende bra med tanke på at det var vår første produksjon. Alle var veldig flinke og vi arbeidet bra sammen for å få dette til å fungere så bra som det gjorde. Jeg er veldig fornøyd med resultatet” sier Hanna.

• Hvordan var det å grave i dybden i dette stykket?

”Jeg synes det var veldig tungt å arbeide med stykket siden det er veldig trist, men samtidig så er det et fint stykke. Det setter ting veldig i perspektiv og jeg føler at jeg har vokst av å spille det. Noen ganger kunne det være vanskelig å snakke om det som er vanskelig, men jeg er veldig glad for at det var så lett å være åpen med hverandre. Føler at det førte til bedre samhold og respekt innenfor gruppa. Dessuten så var det lettere å jobbe med stykket når vi kjente hverandre bedre” forklarer Hanna.

Tekst og bilder: Elever på Skuespiller – film og teater