I løpet av denne høsten har fotballklassen virkelig fått prøve mye forskjellig. Vi har vært på grottetur i Øyfjellsgrotta, klatret via ferrata , konkurrert i paintball, skutt med hagle på leirduer, prøvd fotballgolf på 18 hulls golfbane, spilt squasj, vært på bowling, hatt inneklatring og kost oss i bassenget på Kippermoen Idrettssenter. Vi har også prøvd mange forskjellige idretter som badminton, tennis, basketball, volleyball, innebandy og stussball. Vi har også hatt turneringsdag der fjellsportklassen og fotballinja konkurrerte i mange artige idretter og aktiviteter. I tillegg til å spille fotball fast 2 -3 økter i uka, har vi også hatt basisøkter med styrke og pulstrening, både på skolen og på Kippermoen Idrettssenter.

Under linjeuka dro hele klassen på «øyhoppartur». Her besøkte vi kystkommunene Leirfjord, Alstahaug, Herøy og Dønna. Vi spilte jentekamp mot Herøy og klarte å vinne knepent 7-6? Etter kampen gikk ferden videre til Dønna hvor det ble hytteovernatting. Der ble det en koselig kveld med taco, bli kjent leker og selvfølgelig fotball på tv.

Fotballklassen har også hatt keeperseminar med Espen Isaksen. Espen er en av Norges mest dedikerte trenere som bla har spilt for Rosenborg, Odd, Stabæk og Tromsø, og ikke minst vært keepertrener for det norske kvinnelandslaget. I løpet av økta fikk elevene lære grunnleggende  keeperteknikk, og Espen fortalte litt om hvordan livet som eliteseriekeeper var. Her får du høre hva 2 av elevene synes om å delta på keeperkurset.

Olav:
  • Hva synes du om økta?

Den var både informativ og lærerik.

• Lærte du noe nyttig?

Ja, slengteknikk og keeperteknikk.

• Hvordan ser du på keeperrollen nå vs før keeperkurset?

Synes den var meningsløs før, men nå ser jeg det kanskje er den vanskeligste rollen på fotballbanen.

• Hva synes du om å ha besøk av en tidligere proffkeeper?

Artig, spennende og han er en kunnskapsrik person.

Mathilde:
  • Hva synes du om økta?

Den var variert, og jeg lærte mye nytt.

• Lærte du noe nyttig?

Vi fikk øvd på forskjellige teknikker en keeper har bruk for og balanse.

• Hvordan ser du på keeperrollen nå vs før?

Ser nå at man må kunne mye, være fokusert og allsidig.

• Hva synes du om å ha besøk av en tidligere proffkeeper?

Kult å møte noen som kan faget.

Ellers fylles resten av skolehverdagen med valgfag, sosialisering i skolens mange fellesareal, og diverse arrangement som hører med folkehøgskolelivet.

Selv om vi har fokusert mest på fotball, har elevene også fått utvidet horisonten med å prøve forskjellige typer idrett. Mange har fått utfordret seg selv, og testet nye grenser.