Tidligere elev Geir Martin Hustavnes har besøkt Vefsn Folkehøgskole. Her hadde han foredrag for alle elevene. Tema var «Fra solskinn til ruskevær».

Geir Martin fikk etter sitt første år som elev på Idrett ALT, et stipendiat. Her fikk han i tillegg til de vanlige 2-årselevsoppgavene et spesielt ansvar for de elevene som trengte noen å snakke med. Jobben inspirerte Geir Martin og han studerer nå psykologi ved Høgskolen i Innlandet i Lillehammer.

I foredraget trakk Geir Martin fram viktigheten av åpenhet om temaet psykisk helse når man lever og bor på ei Folkehøgskole. Livet på skolen er veldig fint, men det er ikke alle dager som er like gode. Spørsmålet er hvordan man imøtekommer medelever når man merker at noen har det tøft. Geir Martin tok opp ulike problemstillinger. Alt fra at noen har en dårlig dag, til at noen har opplevd noe ekstraordinært (eks traume). Den røde tråden i foredraget var at man måtte jobbe for å ufarliggjøre de følelser man har i møte med slike ubehag. Mange som møter slike situasjoner er redde for å si ting som kan gjøre ting verre. Geir Martin mente at det ikke er hva man sier som er det viktige, men at man tar seg god tid til å lytte til det andre prøver å formidle

Geir Martin brukte psykologiske termer som ruminering. Negative tanker som man tenker og tenker over. Dette kan ende i en ond sirkel som man ikke kommer seg ut av. Andre var Self – disclosure, dette er at man deler sine tanker og følelser med en annen. Dette er et godt verktøy for å stoppe den negative tankegangen (rumineringen). Alt dette handler og passer sammen med «den psykologiske tyngdekraftsloven» : alt som er tungt, blir litt lettere, når man deler det.

Det er bare å takke Geir Martin Hustavnes for et tankevekkende og inspirerende foredrag, om et veldig viktig tema. Lykke til videre med studiene! Vi ser fram til å få besøk igjen ved en senere anledning.