Nå går høstferien mot slutten og vi er på vei tilbake til vakre Nordland.  Vi har vært på skolen i over 5 uker, hvor vi har hatt god tid til å bli kjent, og finne våre gode og litt mindre gode sider. Nå regner vi oss selv som veteraner og allvitende. På Friluftsliv LETT har vi kjempet mot naturen i Børgefjell, utforsket både de Syv Søstre og Dønnamannen, kajakkert på Helgelandskysten og gått opp på Øyfjellet, både på den ene og andre måten. På disse ukene har vi lært mye forskjellig, og funnet ut flere do’s and do not’s, og læringskurven har vært bratt for oss alle.

Endringen fra blokker, skyskrapere og trafikk til fjell, skog og mygg/knott har gått fint, og det ser ut som klassen er veldig tilpassningsdyktige, når de får litt tid på seg. Det verste som vi ikke har funnet i skauen til nå, er en varm dusj. Heldigvis så venter alltid den hjemme (hvis ikke de andre på avdelingen har brukt opp det varme vannet, da).

Det vi har lært til nå, er at det faktisk er nødvendig med 5 pakker kjeks. Mari ble ledd av første dagen på tur, men når vi alle hang med hodet, var slitne og sure, så kom Mari til unnsetning.  Det viste seg at gjengen bare var tom for energi, og stemningen steg med en gang kjeksen var konsumert.

Noe som vi dessverre ikke har blitt så mye bedre på, er å holde orden i sekken. Uansett hvor godt vi pakker, så må vi alltid tømme sekken for å finne den ene tingen som har havnet nedrest i sekken. Selv om tingene vi har med på tur har sunket fra 3749 til 15, så er det fortsatt bare kaos. Vanlige uttalelser etter teltet er slått opp ”åja, der var den”, ”hvor er <livsviktig gjenstand> ?, har du sett <den livsviktige gjenstanden> ? ”,  ”Hvorfor har du med deg <ubrukelig ting> ?”.

Noen andre ting vi har lært er at hvis du har lyst på en hard, innskrumpet laksefilet, kan man legge den i en bålgrop i 3 timer. Laksefilet fungerer av en merkelig grunn ikke på samme måte som et stort lammelår. Vi har også erfart at slippers eller ”campsko” er noe som bør prioriteres. Sykt kjipt og gå i de våte fjellskoene i campen. En tredje ting som vertfall Sirill har erfart, er at hengekøye er det beste å sove i. Så lenge det ikke regner. Slik at hun må krype inn i teltet. Og vekke de andre. Hver natt.

Konklusjonen som vi har blitt enige om i klassen, og det viktigste vi har funnet ut av, er at knott er teit.