Lek ute i det fri

Målet til elevene på Friluftsliv lett er å gi ungene på Friluftsskolen Mestring og aktivitetsglede.

Friluftslinja på Vefsn folkehøgskole har i samarbeid med Helgeland Friluftsråd arrangert Friluftsskole, som er et tilbud for elever som går i 4 til 7 klasse. Elevene gjennomførte tre dager med varierte aktiviteter for ungene. Elevene på Friluftsliv Lett jobbet mye med planlegging før ungene kom onsdag morgen. Første dagen gjennomførte de ulike kortkurs: Spikking, øksing, Bålbrenning og hvordan lage tennbriketter. Elevene ønsket at alle barna skulle føle mestring og aktivitetsglede. En stor hitt ble produksjonen av tennbriketter. Dette er et kjempe bra og billig julegavetips, prøv selv!

Oppskrift op tennbriketter:

• Aviser
  • Hyssing eller garn
  • stearinrester
  • Metallboks
  • kokeapparat/gassbrenner
Tennbriketter

Storproduksjon av tennbriketter

Hvordan vi lagde tennbriketter:

1. Fyll stearinrestene i en metallboks og plaser i et vannbad i en kjele på kokeapparatet. La stearinen smelte ved å holde vannet litt under kokepunktet
  2. Fjern stiftene midt i avisa, riv avissidene i 4 striper. Riv så mange ark du klarer samtidig.
  3. Ta 3 av de ferdigklipte bladremsene og rull sammen til en pølse, ca str wiener eller litt tynnere.
  4. Knyt sammen med en hyssing midt på.
  5. Dupp tennbriketter i boksen med smelta stearin. Tørk tennbrikettene på en stein eller planke til de er helt kalde.
Tennbriketter

Tennbriketter dyppes ned i smeltet stearin

Hovedmålet til friluftsskolen er å få ungene i fysisk aktivitet og spise næringsrik mat. På menyen hadde elevene satt opp:

Onsdag:

• Lunsj: Skattekiste med laks og pinnebrød med fullkorn

Torsdag:

• Lunsj: Elevene smurte en personlig matpakke med frukt og grønt
  • Middag: Ungene serverte kjøttsuppe med grønnsaker til foreldrene sine.
  • Kveldsmat: Toast med ost og skinke stekt på bålet
  • Desert: Banan med sjokolade
Matpakke

Alle ungene fikk en personlig hilsen på sin matpakke før ekspedisjon

Fredag:

• Frokost: Havre pannekaker med blåbær og kakao
  • Lunsj: Pizza med grov bund på bål
  • Kokkekamp: Ungene hadde konkurranse om å lage god mat på stormkjøkken. Elevene var dommere og måtte dermed smake på maten. Det smakte godt 🙂

Torsdag kveld skulle alle vi på friluftsskolen overnatte ute på Ollmoen i lavvo. Elevene fikk bruke sin kunnskap og erfaring fra tidligere overnattingsturer  til å hjelpe ungene til å oppleve mestring selv om natten bydde på minusgrader. Linjelærer Caroline ble i løpet av natten en madrass for jentene i jentelavvoen. Men det viktigste er at de små får gode opplevelser i friluftslivet, slik at de kommer tilbake til naturen.

Oppskrift på Banan i folie:

mat ute

Alltid godt med mat ute på tur. Desserten var Banan med sjokolade.

• 1 Bana
  • Noen biter av favorittsjokoladen din

Kutt et spor i bananen på langs(med skall på). Stapp så mye sjokolade du kan i bananen og pakk den inn i aluminiumsfolie. Legg pakken i glørne på bålet. Etter ca. 10 minutter er bananen gjennomvarm og sjokoladen smeltet, og da er den ferdig. Fisk pakken ut av glørna og spis 🙂

Elevene på Friluftsliv Lett oppsummerer hele arrangementet med en glede av å gjøre noe for andre og se at hvis man planlegger godt blir resultatet ungene glad!