Viste du at det er mulig å søke på folkehøgskole fra januar til mai? Eller fra august til desember? Hos Vefsn folkehøgskole kan du velge å gå på halvårskurs dersom du foretrekker det. Det kan for eksempel være greit å kombinere med inn/ut av militæret.

Vefsn folkehøgskole har halvårskurs på de fleste linjer, og om det er ledige plasser ser du på folkehogskole.no. Der kan du også lese mer om de forskjellige linjene. De fleste halvårskurs følger undervisningen sammen med de elevene som går på årskurs. Da blir det litt flere sammen og mer moro.

Det gis dessverre ikke studiepoeng for halvårskurs på folkehøgskole, men vi kan love at du får innholdsrike måneder med deg videre. Mange som begynner på halvårskurs om høsten, velger å bli her hele året. Søk nå for å være sikker på å få plass!

Halvt år på folkehøgskole

Marie Fornes som var halvårskurselev høst 2019, forteller:

«Jeg gikk halvårskurs Idrett ALT på Vefsn folkehøgskole. Min originale plan var egentlig å arbeide hele høsten, før jeg skulle reise jorda rundt etter jul. Litt under to uker før skolestart takket jeg ja til skoleplassen på Toppen, og jeg har ikke angret et sekund på det.

Det er trist å tenke på hvor mange fine opplevelser og gode mennesker jeg kunne ha gått glipp av. Jeg elsker å være sosial å gjøre mye gøy, og det er folkehøgskole-livet kort oppsummert!

Toppen ga meg ny livsgnist, nye minner og venner som jeg kommer til å ta med meg resten av livet. Et helt halvt år på folkehøgskole var definitivt verdt det».

Ny studieretning

Susanne Wiese som var halvårkurselev vår 2020, forteller:

«I løpet av mine siste dager som videregåendeelev hadde jeg en samtale med en lærer. Jeg snakket om planene mine: jeg skulle flytte til Trondheim og begynne på en master, og samtidig ta opp noen fag.

Jeg syntes at det hørtes ut som en veldig fornuftig plan, men nei – jeg fikk streng beskjed om at jeg, måtte dra på folkehøyskole. Jeg synes det var litt rart da alle lærere, foreldre og rådgivere tidlige hadde presentert det å studere med en gang var det mest praktiske.

Det endte med at jeg begynte å ta opp fag, med en folkehøyskoledrøm i bakhodet. Jeg angret mer og mer på at jeg ikke dro. Men så kom redningen min.

Det var dette som gjorde at jeg ikke, den dag i dag, må sitte å angre på at jeg ikke dro. JA, man kan faktisk ta et halvt år på folkehøyskole! Bare noen dager før julaften, sendte jeg inn en søknad – fikk svar dagen etter – og dro etter nyttår».

Ny opplevelse

«I løpet av et gjennomsnittlig 18, 19 eller 20-år gammelt liv har vi  som regel hatt det samme nettverket. Familie, barndomsvenner, kanskje møtt nye folk på veien, men det er sjelden alene.

Da jeg bestemte meg for å dra opp, alene, uten å kjenne noen eller vite hvordan de andre elevene var, så var dette en ny opplevelse. Det har gitt meg et stødig grunnlag i å komme til nye steder å møte nye mennesker.

Det er greit å ha når man skal begynne å studere, eller senere får en jobb i en helt ny by. For min del var det en av de mest verdifulle tingene jeg hadde fått med meg i bagasjen på vei hjem.

Nå studerer jeg i Trondheim, og jeg er veldig glad for at jeg tok meg tid til å gjøre andre ting enn lesing. De fleste av oss skal jo faktisk jobbe kanskje 50 år av livene våre; så hvis du tenker at du har dårlig tid før du skal ut i arbeidslivet – det har du så absolutt ikke».

Folkehøgskole og førstegangstjeneste

Camilla Dehli Saxhaug som er halvårkurselev på Toppen i år, forteller:

«Allerede etter de første dagene på Toppen hadde jeg fått nye, gode venner som jeg digger å henge med og som jeg kunne ønske jeg kunne tilbringe et helt år sammen med. Dessverre skal jeg kun være her på folkehøgskolen fram til jul, for etter jul drar jeg inn i militæret.

Planen min etter videregående var egentlig å reise og jobbe, men på grunn av covid-19 var ikke dette lenger mulig og jeg måtte finne på noe annet å gjøre. Jeg fikk høre fra en venn at flere folkehøgskoler tilbyr halvårskurs, så da fant jeg Vefsn folkehøgskole og søkte meg dit.

Det var absolutt et godt valg som jeg ikke angrer på, og jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk mulighet til å kombinere både folkehøgskole og militæret. Hvis du er i samme situasjon som meg, som har et halvt år før du skal noe annet, og vurdere folkehøgskole, så gjør det! Du kommer ikke til å angre!».

Halvårskurselev fra Danmark

Hanna Rozema Nordfang som er  halvårskurselev på Toppen i år, forteller:

«I August sto jeg uten jobb, og uten noen planer. Jeg så en reklame på nettet for folkehøgskolene i Norge. Da ble jeg interessert, og en uke senere fikk jeg tilbudet om en skole. To uker senere befant jeg meg på Vefsn folkehøgskole.

Jeg takket ja til halvårskurs, siden det passet med tid og penger. Jeg hadde lenge tenkt å reise til noe mere eksotiske land, men da dette ikke var mulig måtte jeg se etter andre alternativer.

Jeg valgte å søke på linjen Friluftsliv lett, selv om det skremte meg litt, siden friluftsliv er noe jeg ikke gjør normalt. På seks uker har jeg og min klasse opplevd mye. Vi har blant annet vært på fjelltur, klatret på isbre, padlet kajakk, vært på rafting, prøvd ZIP line, vært på øyhopping langs Helgelandskysten i stormvær.

Viktigste av alt er at jeg har blitt kjent med mange fantastiske mennesker, og fått nye vennskap».

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Vårkursene 2021 starter 06.01.21 og er ferdige 08.05.21. Hvis du elsker at det skjer mye, da vil du trives hos oss. Med god samvittighet kan du endelig si Ja takk, begge deler! Variasjonen i aktivitet og linjetilbud gir en unik miks av mennesker og valgmuligheter. Ta sjansen på å oppleve varmen i nord!