Søndag 20.oktober jobbet elevene fra Toppen hardt med årets TV-aksjon. Elevene arrangerte åpen dag på skolen for besøkende, og hver av linjene hadde satt opp en post der de som kom på besøk kunne delta på ulike aktiviteter. Elevene bidro også med bøssebæring og veldedighetsløp, og til sammen fikk vi inn 13.840,- kroner. I år gikk pengene til organisasjonen CARE – Nå er det hennes tur.

I Norge har TV-aksjonen vært arrangert hvert år siden 1974, og har bidratt til å hjelpe millioner av mennesker. Det er et innsamlingsråd som velger ut en organisasjon som innsamlingspengene skal gå til. Hvert år går 100 000 nordmenn det som blir beskrevet som «årets viktigste søndagstur» for å samle inn folkets bidrag.
Som nevnt tidligere går TV-aksjonen 2019 til CAREs arbeid for å skape et bedre liv for kvinner i noen av verdens mest sårbare områder. TV-aksjonen skal gi kvinner mulighet til å tjene sine egne penger, bestemme over egen kropp og få sin stemme hørt.

Åpen dag på Toppen
Årets friluftsliv-klasse valgte å bidra ved å planlegge et kurs i å lage egne tennbriketter samt bålkos og trivsel, mens klasser som band og laptop hadde trivelig bakgrunnsmusikk og stasjon for å mekke egne beats. Idrett og fotball-klassene arrangerte aktiviteter utendørs. I kiosken kunne man snakke med fjellsport-klassen som solgte kaffe, kakao og bakverk som kake, boller og vafler. Du kunne også lære deg å styre lys sammen med sceneproduksjon eller ha photo-shoot med teater-klassen.

Bidrag gjennom bøssebæring og veldedighetsløp
Etter vel gjennomført åpen dag på Toppen, bevegde elevene seg videre i programmet. For mange innebar dagen bøssebæring rundt om i området. Til sammen gikk omtrent 60 elever 10 roder rundt i Mosjøen. For noen elever var dette en kald opplevelse, men dette glemte de fort da de ble møtt med store smil og viktige donasjoner. Noen elever ble til og med jaget ned gata da noen ikke hørte dørklokka, eller invitert inn på nybakte rundstykker.

De som heller ville bidra i Toppen sitt veldedighetsløp fikk en noe friskere og svettere søndagstur. Elevene løp runder rundt den lokale fotballbanen i 45 minutter, og hadde fått venner og familie til å gi en liten donasjon per runde. Innsatsen var på topp, og noen elever løp så mye som 31 runder.

Takk for en herlig innsats!