Vi på Friluftsliv lett har vært heldige som har fått gjennomført alle turene våre til Helgelandskysten dette halvåret. Vi har hatt stort fokus på smittevern, og har ikke vært i kontakt med lokalbefolkningen på øyene for å vise hensyn. I bloggen kan du lese om hvordan vi har hatt det, og hva vi har gjort. Dette er en reise som vi sent glemmer.
Lovund

Den 14.april reiste Friluftsliv lett fra Mosjøen til Stokkvågen, der tok vi fergen over til Lovund. På fergeturen kunne vi se utover de forskjellige små øyene langs helgelandskysten. Da vi kom i land kjørte vi minibussen til Vassvika hvor vi parkerte.

Målet for denne dagen var å finne en god leirplass for natten, så vi valgte å gå over til Risneset som tar 30. min fra parkeringsplassen. Når vi kom til Risneset stilte vi opp teltene på gressletten, og slappet av. I det vi var ferdige oppdaget vi lundefuglene som fløy over oss, dette var en fin opplevelse. Lundefuglene er en pelagisk dykkende sjøfugl som tilhører gruppen lunder i alkefamilien, arten hekker langs kysten på begge siden av Nord- Atlanteren.

Senere på kvelden tilbragte vi tiden i en liten grillhytte der vi spiste taco, hadde god stemning og varmet oss rundt grillen. Etter hvert gikk vi tilbake til leiren for å sove. Neste morgen spiste vi frokost, og vi valgte å pakke ned teltene for å flytte leirplassen på grunn av vinden.

Vi gikk tilbake til Vassvika hvor vi skulle tilbringe siste natt. Senere på dagen fikk vi muligheten til å utforske Lovund på egenhånd. Noen av oss gikk til sentrum for å se på kirken, hotellet, skolen, treningshallen, museum, naturen og havet. Mens andre gikk Peer Gynt stien til Heirsan. På Heirsan kunne du også se lundefuglene på nær hold, og se den fine utsikten mot Træna.

Når alle kom tilbake til leiren var det felles middag i gapahuken. På hovedmenyen var det gryterett fra skolens beste kjøkken, mens andre ordet pitapizza, s`mores og grillet pinnebrød på bålet. Litt bålkos skal til for å slappe av. Etter hvert tok vi tidlig kveld siden vi skulle reise tilbake til skolen veldig tidlig.

Rødøy

Den 22.april reiste Friluftsliv lett fra Mosjøen til Kilboghamn. Vi tok fergen til Jektvik hvor vi dro mot Klokkergården som ligger ved foten av Rødøyløva. Herregården har en vakker beliggenhet med mange muligheter for friluftsliv og et mangfold med aktiviteter.

Dagens turmål var Rødøyløva, dette er type besøkes tur. Vi startet med å gå opp sherpatrappa hvor det var en litt bratt stigning, når vi kom til toppen av lia flatet det seg ut. Videre gikk vi oppover mot Løva i en jevn stigning. Oppe på det neste platået åpnet utsikten seg både nordover og østover med fjorder og høye fjell på fastlandet.

På vestsiden kunne vi se at det var bratt, og enkelte steder gikk det rett ned. Videre gikk turen til en nydelig utsiktspunkt rett inntil den imponerende fjellveggen som danner hodet på Løva. Rett nedenfor kunne vi se de 4 hvite strendene dette er Storsanden. Nå var det bare en liten tur videre opp til toppen hvor det var svært luftig. Dette var en magisk opplevelse for alle!

Senere på dagen var det tid for å slå leir, og spise middag. Etter middag var det muligheter for å slappe av i leiren, eller gå seg en tur bort til Storsanden. Stien bortover til Storsanden startet i bunnen av lia som man startet oppstigningen til Løva. Vi gikk ca. 1,5 km vestover, og over en haug før vi gikk nedover skogen til havet. Der fulgte vi stien til Løva som gikk bort til den kritthvite stranda. Neste dag var det avreisedag til skolen.

Dønna

Mandag 26.april var det tid for Helgelandsopplevelser for hele skolen. Friluftsliv lett + Vemund og fotball reiste i forveien til Dønna for å sette opp lavvo og telt slik at vi hadde kontroll på utstyret. Dønna er en øykommune på Helgeland nord i Nordland, som er omgitt av kommunene Lurøy, Nesna, Leirfjord, Alstahaug og Herøy.

Vi kom frem til Breivika. Første dag var det litt opp til hver enkelt hva de ville gjøre, noen spilte volleyball, andre utforsket plassen, noen slappet av på stranden, mens andre ordnet bål til middagen. Senere på kvelden fikk vi oppleve den nydelige solnedgangen på Dønna.

Siste dag på Dønna hadde vi på forhånd stemt over hvilke aktiviteter vi ville gjennomføre. Alternativene var fjelltur (hard) opp mot Dønnamannen, fjelltur (lett) til Åkvikfjellet og tur i fjæra, kajakkpadling (lett og vått) og siste alternativ var Kjells bussreiser (ultralett) walk and talk til Dønnesfjellet, Fallos og Vikinggraver. Denne dagen våknet vi med sol og fint vær i sikte.

De fleste holdt på med aktivitetene frem til lunsj, mens andre kom tilbake til middag. Middagen og lunsjen ble servert av Hilde og Kim Rune, de jobber på kjøkkenet på skolen og kom hele veien ut til Dønna med mat til oss.

Senere på dagen begynte vi å pakke sammen lavvo og telt. Fjellsport derimot pakket  kajakkene klare for de skulle padle 60 km tilbake til Mosjøen. Turen til fjellsport bydde på både sol, regn, sludd og vind. De kom tilbake på skolen to dager etter oss, og de var svært fornøyde med turen.

Vi vil ønske dere alle sammen lykke til med den siste uken på Toppen og lykke til i fremtiden! Dette har vært et fantastisk fint år med mange fine opplevelser langs Helgelandskysten!