Vi på Friluftsliv lett valgte å reise på øyhopping på slutten av september. Turen gikk til Helgelandskysten. Dette er en tur som elevene har fått sydd sammen selv, av både aktiviteter og opplevelser. I bloggen kan du lese om hvordan vi hadde det, og hva vi gjorde. Dette er ikke en reise vi glemmer med det første.

Avreisedag

Mandag morgen, 21 september, var Friluftsliv lett ferdig pakket og klare for en «lang» reisedag. Minibussen var fullt opp av spente elever, god musikk og god stemning. Når vi kom til Brønnøysund var fergen innstilt på grunn av været, for det var nemlig storm ute på kysten. Elevene fikk virkelig kjenne på tålmodigheten sin mens de ventet på fergen.

Etter noen timers venting kom vi endelig frem til vakre Vega. Det er ei øy og en øykommune på Helgeland i Nordland. Kommunen grenser til nabokommunene Brønnøy, Vevelstad og Alstahaug. De viktigste næringsgrenene i kommunen er jordbruk, fiske og lokal tjenesteyting. Det finnes også en del fiskeforedling i kommunen.

Vi på Friluftsliv lett overnattet ved Brygga og Naustet. Det er to rorbuer som ligger midt i et idyllisk rorbumiljø på Nes i Vega, porten til verdensarven. Det er lagt til rette for at du kan oppleve en fantastisk båttur for å utforske skjærgården. Brygga hadde fire soverom med enkeltsenger på tre rom, og dobbeltseng på det fjerde rommet, mens naustet hadde to soverom.

Elevene ble delt i to slik at de kunne slappe av, og ta en pustepause før de skulle ordne middag. Elevene samarbeidet, og middagen sto servert på bordet etter en kort tid. Det ble en rolig kveld, hvor de spilte kort, sang, leste bok, strikket og noen fant sengen tidlig.

Vegatrappa

Tirsdag morgen, 22 september, våknet vi opp til et idyllisk vær. Himmelen var blå, solen skinte så vidt frem, og regnværet var borte. Elevene var glade for at det ble forandringer i reiseruten slik at de fikk en ekstra natt på vakre Vega. Været i Nord- Norge er alltid så spennende.

Denne dagen hadde vi to turen på planen. Den første turen gikk til den berømte Vegatrappa. Vegatrappa er et fint alternativ hvis du vil oppleve en unik utsikt. Trappen er rundt 1450 trinn, med flere stoppesteder underveis. Siste del svingte seg inn under klatreløypa, og inn i fjellsprekken der vi hadde lunsjpause. På toppen ble vi møtt med en utsikt mot øya søla og hele Vega verdensarvrike.

Elevene ble satt ut av den magiske utsikten, og de hoppet rundt av glede, latter og sang. De var utrolig lykkelige på grunn av  landskapet, man trenger ikke å reise så langt fra skolen for å få oppleve nye minner. Under turen ble det knipset mange fine bilder.

Senere på dagen fikk elevene muligheten til å være alene. De kunne velge mellom å tenne bål, gå seg en liten fottur, dra på hengekøyetur eller bare slappe av i naturen. Når vi kom tilbake til brygga og naustet var det middag som sto på planen, det ble servert klassens favoritt nemlig taco. Utover kvelden hygget vi oss på bryggen, med god allsang før vi skulle legge oss.

Kjøredag

Onsdag morgen, 23.september, var det reisedag fra Vega til Tomma. På grunn av dårlig vær og innstilte ferger, så ble det en god del venting med latter, musikk, kortspill, prating og soving. Senere på kvelden kom vi endelig frem til Tomma, hvor vi skulle overnatte ute på havhuset. Der ble vi fraktet over med båt.

Tomma er ei øy som tilhører Nesna kommune, og har 110 fastboende. På Tomma og spesielt i området rundt Tomsvika, kan du padle i skjermet farvann siden det er mange små øyer og skjær utenfor. Øya er også et veldig godt utgangspunkt for langturer i kajakk på Helgelandskysten. På Tomma finner du hvite, nydelige strender og gode teltplasser. Øya har også spektakulære fjelltopper som må oppleves.

Havhuset er hele 205kvm, og rommer ca.12 personer, så vi delte godt på soveplassene i 2 netter. Det var en utrolig opplevelse å sove ute på «havet». Vi kunne kjenne følelsen av at havet var rett ved siden av oss.

Strandrydding

Torsdag 24. september var det strandrydding som sto på planen. Vi sto opp og tok på oss varme klær, og var klare for dagen. Asbjørn som er vår lærer fraktet oss over med småbåt slik at vi kunne rydde de forskjellige strendene på Tomma. Alle sammen plukket og plukket søppel i flere timer.

Det var utrolig mye søppel som hadde kommet flytende på strendene, det var alt fra plast, metall, og forskjellige typer tau. Strandrydding er det viktigste verktøy for å holde havet rent, og det bidrar til å øke bevisstheten rundt det å ta vare på naturen, og skape livsstilsendring. Sammen med ildsjeler over hele Norden bidrar vi til en felles dugnad for renere hav og strender.

Når vi kom tilbake til havhuset så var det tid for avslapping før vi skulle ordne middag. Etter middag hadde vi forskjellige aktiviteter, konkurranser, og vi spiste nachos, frukt og godteri. Stemningen var på topp, og elevene viste engasjement.

Hjemreise

Fredag morgen,  25. september, spiste vi deilig frokost, og vasket oss ut av havhuset. Vi vendte snuten tilbake til Toppen slik at vi rakk middag. Det var fint å være på linjetur, og få alt litt på avstand. Det var veldig godt å komme tilbake til Toppen. Tilbake til stedet vi hører til, mange opplevelser rikere, klassen hadde blitt mer sammensveiset, og alle var fulle av opplevelser som de kan ta med seg videre i livet.