Vinteren har kommet til Mosjøen og elevene på Friluftsliv Lett har pakket sekken klar for overnatting under åpen himmel. Vi pakket sovepose, liggeunderlag og hengekøye! Sove i hengekøye på vinteren kan virke litt skremmende, men hengekøye fungerer like bra på sommeren som vinteren.

Vi brukte ski for å komme oss frem til der vi skulle overnatte. Når vi kom fram til leir, gikk alle for å finne masse furu ved. Sjåmoen er et eldorado for furuskog. Du trenger ikke øks eller sag, du knekker av tørre greiner på furuen. Vi samla så mye ved at vi hadde bål hele dagen, kvelden og til frokost dagen etterpå.

Når all veden var sanket, var det på tide å få satt opp hengekøyene. Det du trenger er to trær, som er av passe avstand fra hverandre slik at hengekøyen henger helt rett i oppsatt tilstand. Hvis hengekøyen blir for mye lik en bananform, vil du få vondt i ryggen. For å slippe å bli våt på natta, satte vi opp presenninger over hengekøyene. Det viktigste når en sover ute på vinteren, er at en holder seg tørr. Hvis soveposen blir våt, er det vanskelig å få den varm igjen hvis du har en dun sovepose. Hvis du har en syntetisk sovepose, tåler den mer fuktighet. Men tips, hold deg tør!

Elevene var gruppe på fire og fire, hvor de sammen hadde bestemt hva slags middag de skulle lage. Noen lagde gryterett i kjele, andre lagde et mateventyr i aluminiumsfolie, og noen gikk for pølse med pinnebrød. Utrulig koselig med matlaging på bål, det er sosialt og maten smaker veldig godt på tur. Under har du oppskrift på pinnebrød:

Pinnebrød oppskrift

• 450g Hvetemel
  • 50g Havregryn
  • 2ts Bakepulver
  • 1ts Salt
  • 2ss Sukker
  • 1dl Olje
  • ca. 2dl Vann

Før tur: Bland mel, havregryn, salt, bakepulver og sukker i en bakebolle. Ha i vann og olje og kna til deigen er jevn og ikke klebrig. Oppbevar deigen i en tett pose med litt olje i hvis du ikke skal bruke den med en gang.

På tur: Dra/rull ut deigen ut i pølser og snor dem rundt pinner eller grillpølser. Stekes forsiktig over glørne på bålet, hold dem litt høyt over varmen og pass på at de ikke blir brent! De er ferdige når du kan dra pinnebrødet av pinnen, uten at det sitter igjen deig på pinnen.

Hvordan sover en godt i hengekøye på vinteren? Kasper som er elev på Friluftsliv Lett, svarer at hengekøye på vinteren er fantastisk! Det funker like fint som på sommeren- sett bort fra at det kan bli litt kaldt på undersiden. Hans beste tips er å bruke et godt liggeunderlag eller skinn å ligge på. Det viktigste av alt er varmeflaske!

Hvordan lager du varmeflaske? Jeg har en flaske som heter Nalgene, den tåler ekstreme temperaturer som kokende vann. Rett før jeg legger meg koker jeg opp en liter vann på bålet, så helder jeg vannet i flaska. Husk å skru igjen korken godt. Godt tips er å ta på en ullsokk, så du slipper å brenne deg i soveposen. Dette er den beste måten å holde seg varm på i soveposen når temperaturen synker på vinteren.

Alle sov veldig godt i hengekøyen. Dette burde du prøve selv!

God tur 🙂