Hjem til jul. Hjem til mamma, til pappa, besteforeldre, søsken, babyer, tanter, onkler og venner. Hjem til hund, katt eller fjøs. Hjem til korona, restriksjoner, kanskje karantene? Hjem til by, bygd, land og strand. Hjem til mørketid, sol, fjell, skog, gater, motorvei, og landevei. Hjem til villa, gård og trange rekkehus. Hjem til pause, hjem til fri, hjem til jobb, hjem fra ansvar, hjem til ansvar. Hjem til jul.

Etter snaut 4 måneder skal vi hjem fra livet vi deler her, til totalt ulike liv, livene vi levde før dette. Hjem til minner. I år er dette den første ferien vi får her på Toppen. Vi droppet høstferien på grunn av koronasituasjonen, og tar derfor ekstra tidlig juleferie. Det har vært et intenst og innholdsrikt halvår og alle har godt av en pust i bakken, hva enn vi skal hjem til. Alle har godt av å kjenne litt på hva tida her har forandret og gitt til hver og en av oss.

Koronasenteret

I år må vi takke koronasenteret i Mosjøen for at de har vært så behjelpelige og testet oss alle, om det har vært sykdom eller at man har kommet til skolen fra røde soner. Vi stipendiater fikk i den anledning overrekke dem en gave fra skolen. Takket være dem og smitte-tiltak på skolen har vi levd i en egen korona-fri boble med nærhet og klemming. Det blir fint å komme tilbake til det i januar. Å komme hjem igjen.

Hjem til Toppen. Hjem til matsalen, utsikten, til internatet og husene. Hjem til linjetimer, fellesfag, valgfag, vasketime og morgensamlinger. Hjem til kortspill i peisis, ballspill i gymsalen, turer til tårnet, filmkvelder i audis og sene kvelder på elevstua.

Også hjem til ny koronatest, til kohorter og avstand, før vi kan være nære igjen. Til klemming, til venner og en mørketid mot lyset. Hjem til siste halvåret, og første for noen. Til et nytt hjem for de nye halvtårselevene som vi gleder oss til å møte og bli kjent med. Tilbake hit. Vårt andre hjem.

Vi legger et halvår bak oss og ser fram til det neste. God jul fra alle oss på Toppen <3