I denne ukas tema -og aktivitetstime fikk elevene lære hvordan man skal takle ulike situasjoner som krever livreddende førstehjelp. Elevene rullerte på 5 ulike poster for å øve seg på å håndtere ulike situasjoner.
De forskjellige postene gikk blant annet ut på å lære hvordan man skal flytte en skadet person, hvordan utføre HLR, hvordan varsle om en skade/ulykke, ABCD-prinsippet og hva man skal gjøre dersom man kommer til en trafikkulykke.

HLR på 1-2-3

1. Sikre skadestedet og sørg for egen sikkerhet.
    Gjør det du kan for selv å føle deg trygg. Du kan ikke hjelpe andre før du selv er sikker på at du ikke blir en del av ulykken. Vurder situasjonen og skaff deg oversikt. Se etter tegn til liv ved å sjekke puls og høre på pust.
  2. Varsle nødtelefon
    Ring 1-1-3 uansett hvordan situasjonen er, her vil du få god hjelp og veiledning.
  3. Start HLR 30:2 (hjerte-lungeredning), eller legg i stabilt sideleie
    Dersom personen er bevisstløs og puls og pust er unormal eller ikke-eksisterende start HLR. Pass på at  personen har frie luftveier til enhver tid. Begynn HLR med 30 kompresjoner etterfulgt av to innblåsinger, dette gjentas frem til ambulansen ankommer.

Ved kompresjoner kan man tenke seg at brystet skal trykkes 5 cm ned i en takt på 100 per minutt. Innblåsingene skal være korte, ca 1 sekund, og man skal kunne se at brystkassa hever seg. Det er også viktig å holde for den skadedes nese når innblåsingene utføres.

Hvis du oppfatter at personen har vært involvert i drukning eller har pustet inn giftig gass, start alltid HLR med 5 innblåsinger og deretter fortsett med 30:2. Dersom personen puster og har puls, legg personen i stabilt sideleie slik at luftveiene ikke er blokkert og for å forhindre kvelning (f.eks. oppkast).

Ved å ringe 1-1-3 og gjøre forsøk på livreddende førstehjelp bidrar du stort. Det viktigste er at du gjør alt det du kan for å hjelpe til. Mer kan ikke forventes.