Da er årets høstprosjekt er vel overstått, med enestående resultat! Halve forrige uke ble brukt til forberedelser, før selve showet braket løs på lørdag kveld. Nitti elever på scenen i alle forskjellige roller, kostymer og fra forskjellige klasser kan ikke bli annet enn bra!

Høstprosjektet er blitt en tradisjon her på Toppen. Det blir arrangert av andreårselevene, men holdt hemmelig for de andre elevene. Så de stakkars elevene løper rundt og biter tennene for hva det nå er andreårselevene kan ha funnet på. Når de så møter opp torsdag morgen blir de møt med en helsprø musikalversjon av det klassiske norske folkeeventyret «De tre bukkene Bruse», med Donald Trump som frontfigur. Sånn er det her på Toppen! Vi gir alt, selv om det betyr at man må gå langt utover komfortsonen og komme svingende over scenen i klatresele syngende på «Wrecking ball» av Miley Cyrus.

Emil fra W@M Laptop gikk kanskje hardest ut på sminke

Henrik fra Fjellsport og Kajakk spiller Kong Harald V i dokumentaren av Gullhår og de tre bjørner

Da Andreårselevene hadde vist frem sitt skuespill, var det klart for å forklare i detalj. Alle elevene blir fordelt slik at det minimum er én elev fra hver klasse i alle gruppene. En real miks av kreative og aktive folk altså. Deretter trekker hver gruppe sitt eventyr som de skal basere skuespillet sitt på. I tillegg trekker de også en sjanger, en karakter og et ord som må være med. De skal også finne en tørr vits som skal bakes inn i stykket. Så er det å samles et sted for idémyldring og manusskriving. De har ikke lange tiden på seg, så her er det bare å spytte ut de mest vanvittige ideene og bygge videre på dem. Når de helsprøe ideene er skrevet på papir, er tiden inne for å sette ideene til liv.

Fredagen går med til øving og finjustering av stykket. Og i mens elevene øver, går andreårselevene rundt på gruppene, for å hjelpe til etter beste evne. Utenom Skuespiller klassen, har de færreste noe særlig teatererfaring, noe som bare gjør det mer artig. Det som da også gjerne skjer, er at noen bestemmer seg for å forkaste hele planen fra første dagen , for så å bytte det ut med noe helt nytt og ti ganger sprøere.

På lørdag kveld skal alle til pers på scenen foran, ikke bare elevene, men også dommerpanelet av andreårselever. Det skal så klart kåres alt fra beste skuespill, beste kostyme, beste skuespiller, til beste vits/meme. Dommerpanelet hadde jo naturligvis vært med på høstprosjektet tidigere, men de hadde nok ikke forventet et så bra show som de nå skulle få se. I løpet av én og en halv time får de se skolens samlede kreativitet gjennom ni teaterstykker. Det blir blant annet vist science-fiction  versjon av Prinsessa på erta, stumfilm av Askeladden og de gode hjelperne med John Cena som tilfeldig karakter, dokumentar med Kong Harald V i Gullhår og de tre bjørner, og western versjon av Lille Frikk med fela, der Hodor fra Game og Thrones plutselig dukker opp.

Mathias spiller Gimli fra Ringenes herre

Mathias Tønnessen går Idrett ALT og hadde rollen som Gimli (fra Ringenes herre) i eventyret Askeladden som kappåt med trollet. Han hadde ikke helt sett for seg ting som høstrposjektet da han søkte folkehøgskole.

– Jeg hadde sett for meg å trene hver dag med ulike ballidretter. Men jeg er glad det ikke var det det ble, siden det er så mye annet som skjer. Det er veldig interessant å prøve noe nytt, og være utenfor komfortsonen!

Aksel vinner «Beste skuespiller» siden han satt i rollen sin under hele skuespillet, til tross for at han egentlig hadde få replikker

Aksel Bakken fra Work@Music Band er vant med å stå på scenen med gitaren sin, men har sjeldent stått på scenen som skuespiller. Han spiller den fulle fortelleren i Askeladden som kappåt med trollet. Den rollen spilte han eksepsjonelt bra, siden det ga han prisen for beste skuespiller. Det var tydelig at han var godt fornøyd.

– Jeg syntes det er et drit kult prosjekt! Og det virker som hele skolen er med på det. Folk spring alle veier, har øvinger, og det kostymer i hytt og pine.

Alt i alt ble dette en kjempesuksess! Vi gleder oss alle til fortsettelsen på dette året her, med en så fantastisk gjeng som tørr å utfordre seg selv.

Andreårselevene er mektig imponert over alle stykkene!