martin-dalsgard

Det var rent tilfeldig at det ble Toppen. Jeg kjente noen som bodde i Mosjøen og spurte om det fantes folkehøgskole i byen. Så gikk jeg inn på hjemmesiden på nettet i tillegg at jeg gikk på utdanningsmesse i Bergen hvor jeg forhørte meg litt om skolen. Den fikk gode skussmål, og da bestemte jeg meg for å søke.

Har du noen spesielle minner fra den tiden?

Ja, mange! Alle turene vi hadde, treningsleir på La Santa på Lanzarote, tur med idrettsklassen i Sverige, konsertene bandlinjen holdt for oss, alle gangene vi spilte volleyball i gymsalen, kajakkturen med idrettsklassen, blåturen (husker ikke hva stedet het), sykkelturen til Herøy og Dønna, skiskyting i Hattfjelldal, det er vel kanskje de jeg husker spesielt.

Hva har du gjort siden den gang?

Siden Toppen har jeg gått vg3 påbygging til generell studiekompetanse, tatt førstegangstjenesten i forsvaret og fullført bachelor på Høgskolen i Bergen som idrettspedagog.

Hva er du opptatt av i dag?

Det som er aktuelt for meg er å jobbe med trening, helst innenfor fotball. Er veldig opptatt av trening, spesielt lagidretter og styrketrening, samt hvordan ulike lagidretter og styrketrening påvirker hverandre og deres overføringsverdier. Jeg jobber nå i utviklingsavdelingen i SK Brann som keepertrener og som instruktør på Metis Akademiet videregående skole.

Hva har året på Toppen betydd for deg?

Året på Toppen har betydd mye for meg, spesielt for meg som person. Lærte mye om meg selv det året. Når en bor så tett på 90 forskjellige individer hele døgnet kommer en opp i mange ulike situasjoner en må lære seg å takle, noe jeg vokste veldig på. Året på Toppen var helt klart et av de aller beste årene i mitt liv hvor fikk mange venner og minner for livet. Faglig lærte jeg mye om styrketrening og Volleyball, kajakk, squash.

Jeg hadde allerede bestemt meg før Toppen hva jeg ville gjøre fremover, men jeg tror alt jeg lærte om meg selv fikk meg til å tro at jeg var i stand til å ta fornuftige selvstendige valg. Samt at året ga meg et sterkt pågangsmot til å nå mine mål.

Hva skal til for å lykkes i din bransje i dag?

Hardt arbeid, pågangsmot, og dessverre en del flaks (fotball). En må være på når mulighetene byr seg.

Kan man lære noe av dette på folkehøgskole/Toppen?

På mange måter. Vi ble oppfordret til å gjøre en jobb utenom treningene vi hadde i skoletiden for å virkelig komme i bedre form, gjøre litt ekstra for å være bedre trent enn da vi begynte. Det er holdninger en kan ta med seg inn i arbeidslivet.

Folkehøgskolen er i medvind og har mange søkere om dagen. Hva tror du det skyldes at skoleslaget har blitt så populært?

De fleste jeg har snakket med som har gått på folkehøgskole forteller at det var et av de beste årene i deres liv. Og det er en flott avveksling for ungdommer som enten ikke vet hva de vil gjøre etter videregående, eller som vil ta et år å møte nye mennesker i tillegg å bare utøve hobbyen sin eller rett og slett bare gjøre noe helt annet. Etter å ha gått på skolen fra en er 6 til 19 er folkehøgskole ofte en perfekt avveksling fra tung teori, tentamen og eksamen.

Hvorfor skal man gå på Toppen?

Toppen er en veldrevet folkehøgskole med klare retningslinjer og god kompetanse på de ulike linjene, i tillegg til skolens ansatte som virkelig tar vare på elevene hele veien hvor de fleste føler seg sett. Skolen virker å alltid et mål om å utvikle seg og hele tiden bli bedre på alle områder. En får muligheten til å reise på flere innholdsrike turer hvor jeg blant annet fikk mange minner for livet.

GOD JUL og GODT NYTT ÅR til alle sammen!

Hilsen Martin Dalsgård
Vefsn Folkehøgskole 2009-2010