inspisient-evita

Før jeg reiste til Toppen, håpte jeg at noe skulle skje så jeg slapp å reise. Etter å ha vært der i to dager, skulle jeg ønske jeg aldri trengte å slutte. Det jeg husker best fra tiden på Toppen er alle de forskjellige menneskene, både elever og personale, som plutselig blir dine nærmeste, de faglige utfordringene, hvor hardt vi jobbet med det vi elsket, men kanskje aller mest at man kunne være seg selv fullt og helt. For alt det var det plass til. Alt og litt til.

Etter Toppen tok jeg en treårig utdannelse som faglærer i drama og teater i Kristiansand. Deretter jobbet jeg noen år i byens kulturliv, før jeg fikk drømmejobben som inspisient ved Kilden Teater- og Konserthus.

På Kilden er ingen dager like, og jeg får jobbe med teater, opera, musikaler og symfoniorkester. Det er store produksjoner, og midt i det står inspisienten og skal vite alt og sørge for at alt går som smurt. Det krever en forståelse for den kunstneriske prosessen, samtidig som man må være strukturert og holde hodet kaldt når det koker rundt. Man må være villig til å jobbe hardt, men mest av alt må man kunne samarbeide med alle typer mennesker og være oppmerksom og tålmodig ovenfor de rundt. Grunnlaget for alt dette lærte jeg på Toppen – grunnlaget for veien videre og for min karrière.

Før jeg reiste til Toppen, håpte jeg at noe skulle skje så jeg slapp å reise. Hva hvis noe hadde skjedd? Da hadde jeg ikke fått oppleve det jeg ser tilbake på som den beste tiden i livet, jeg hadde ikke fått venner for livet, eller blitt kjent med bestevennen min, jeg hadde ikke tatt dramalærerstudiene i Kristiansand, jeg hadde ikke fått spennende jobber i kulturlivet, og jeg hadde ikke fått drømmejobben. For alt det er en direkte følge av at jeg valgte Toppen. Alt og litt til.

GOD JUL til alle sammen!

Hilsen Tor Anders Aadalen