På Vefsn Folkehøgskole Toppen er det fortsatt mulig å søke seg inn som halvårselev vår. I denne bloggen forteller Emma (21) og Per Krsitian (21), hvorfor de valgte å søke seg inn som halvårselev på Vefsn Toppen Folkehøgskole på vårparten sist skoleår

Hvorfor valgte du å bli halvårselev på folkehøgskole?

Emma svarer: Hadde tenkt lenge at folkehøgskole var noe jeg hadde lyst å oppleve. Da jeg var ferdig i militæret i desember ville jeg gjøre noe gøy, og da jeg leste om linjen fjellsport og kajakk og snakket med læreren ble jeg veldig fristet og var egentlig ikke i tvil om hva jeg ville bruke det neste halvåret mitt på.

Per Kristian svarer: Jeg hadde et halvår fri som jeg hadde lyst å bruke på musikk. Jeg kjente også noen andre som gikk på folkehøgskole, og de anbefalte det veldig. I tillegg hadde jeg aldri vært så langt nord (ja, Mosjøen ligger midt i Norge.. red.), så jeg tenkte hvorfor ikke dra dit og oppleve noe nytt?

Hva fikk du ut av å gå som halvårselev på folkehøgskole?

Emma svarer: Utrolig mye. Jeg fikk kule venner, mange fine turer og koselige stunder. Også fikk jeg enda mer sansen, og litt kompetanse, innenfor friluftsaktiviteter. En stor opplevelse var det.

Per Kristian svarer: Jeg ble kjent med sykt mange gøye, rare og fantastiske mennesker. Også fikk jeg i tillegg brukt mye tid på å spille musikk og styre egen hverdag, istedenfor skolearbeid.

Hva er dine beste minner fra tiden på skolen?

Emma svarer: Det er vanskelig å velge, men en opplevelse som jeg husker veldig godt og som ga meg en god følelse av samhold og mestring var da vi gikk på ski opp til Rabothytta. Vi heia på hverandre og kom oss opp til den fine hytta som et lag. De dagene vi hadde på hytta fikk jeg tid til å bare være. Jeg kunne gjøre alt i mitt tempo og klokken hadde ingenting å si. I tillegg hadde vi artige aktiviteter og jeg lærte meg å kite.

Per Kristian svarer: Har mange utrolige minner fra folkehøgskole, med både konserter, musikkskriving, serietitting, og utrolig gøye byturer i godt kompani.

Hvordan var det å komme inn i miljøet på skolen som halvårselev?

Emma svarer: Det var spennende, og det gikk veldig bra! Jeg ble tatt godt imot av klassen og resten av skolen.

Per Kristian svarer: Det gikk veldig fint for meg å komme inn mitt i skoleåret. Alle på linja mi tok imot meg med åpne armer. Eneste ulempen er nok at jeg gjerne skulle hatt bedre tid til å snakke med flere, men de jeg ble kjent med ble veldig gode venner.

Hva gjør du den dag i dag?

Emma svarer: Jeg bor i bobilen min, også studerer jeg Idrett, fysisk aktivitet og helseHVL i Sogndal.

Per Kristian svarer: I dag studerer jeg siviløkonomi i Oslo, men spiller fortsatt band på fritiden!