På Toppen har vi mange forskjellige linjer, noen er aktive, noen er kreative. Det betyr likevel ikke at noen bare sitter inne, mens andre er ute i høstværet. Nei, alle er velkomne på tur når linjelærer Caroline holder friluftsliv som eget valgfag. I høst gikk turen til Stavassgården i Grane.

Hovedbygningen på Stavassgården

Det er meldt skikkelig drittvær, men det stopper ikke de 18 elevene som har meldt seg på Friluftsliv valgfag høst. Gruppa består av en god blanding med folk fra den aktive seksjonen (Fjellsport & Kajakk, Friluftsliv LETT, idrett ALT) og den kreative seksjonen (Work@Music, Skuespiller, E-sport og Nettserie). Som mange andre valgfag på skolen, ga dette valgfaget elevene muligheter til å prøve nye ting, samtidig som det bygget flere relasjoner på tvers av linjene. Skolens motto er jo tross alt «Alt og litt til»

Elias og Mathias passer på å posere godt for fotografen

Vi reiser ut fredag ettermiddag, og en times tid senere er vi fremme ved Stavassgården, Det er en gammel gård helt i ytterkanten av Lomsdal-Visten nasjonalpark. Her er det plass til nesten hele gjengen. Noen må sove på gulvet, mens noen må dele seng, og det er bare hyggelig. Utover kvelden gjelder det å holde liv i ovnen. Caroline har vartet opp med det obligatoriske pinnebrødet, som blir grillet på bålet under presenningen utenfor hytta.

Dagen etter har de fleste bestemt seg for å gå en lengre tur, nede fra Trofors og opp gamle Stavassveg. En rolig dagstur, med en fin rasteplass i gapahuken midt i mellom starten av stien og Stavassgården. Vått var det, så noen angret nok litt på valg av fottøyet. Sånt lærer man etter hvert. Ved rasteplassen ble det igjen bål og ostesmørbrød, med fantastisk utsikt ned elvegjeldet og over de flotte høstfargene.

Lærer og elev fra Vefsn folkehøgskole brenner bål i regnvær

Linjelærer Caroline og Marianne koser seg med ostesmørbrød til tross for bålrøyken

Hjemme på hytta blir det stelt i stand en nydelig vegetariansk kikertgryte, med bacon ved siden av for de som skulle ønske det. Når det gjaldt desserten derimot, måtte elevene være litt kreative. Det viste seg nemlig at vi ikke hadde fått med oss Toro sjokoladekakeblanding, men sjokoladekakeglasur. Det stoppet derimot ikke Malin fra Idrett ALT, som blandet glasuren med havregryn, og fikk en artig brownies-aktig kake. Den ble ihvertfall søt nok! Utover kveldinga ble det allsang, gruble og alle mulige kortspill.

Det ble spilt alle type kortspill, som Slaps, Bobble og omvendt Idiot

Andrea kutter løk så tårene renner

Alt i alt hadde vi en fin tur, med mye deilig mat og god stemning. Selv om været ikke viste seg fra sin beste side, fikk vi tilbragt mye tid inne med kortspill og annen kos. Vi ble bedre kjent med hverandre og fikk dele hyggelige stunder sammen!