Øyhopping med sykkel gjennom 5 kommuner, tindebestigning, leirliv med hjemmelaget badstu, kajakk og kano og «historietur» med Ribb. Dette var noe av de aktivitetene Idrettselevene på Vefsn Folkehøgskole har hatt på timeplanen i høst.

Idrett ALT på Vefsn FHS er i løpet av et skoleår innom utrolig mange tema. Også i år har Helgelandskysten blitt flittig brukt som arena for mange slags aktiviteter. Sykkelturen «Tour of Helgeland» . Her var ikke målet å sykle fortest, men å få flest mulig inntrykk av den fantastiske landsdelen vi lever i. Kajakk og Kanotur blant tusenvis av øyer og skjær. Oppleve stillheten og det autentiske. Med kulissene av Dønnamannen og De syv søstre i bakgrunnen glir man gjennom krystallklart vann, mens Havørna svever over et urørt landskap.  Anne-Rixt fra Nederland finner etter lang betenkningstid bare et ord, «Amazing». Robert fra Lofoten evaluerte med. «Den fineste turen jeg noen gang har vært på».

Konklusjon:  Helgelandskysten er helt unik og magisk.