Sol, varme og et gigantisk anlegg for alle idretts glade mennesker sto for tur når Idrett ALT ankom Kanari øya, Lanzarote!

Klokken 4:00 fredag morgen var det en trøtt, men spent gjeng som ankom Gardemoen flyplass. Fra Gardemoen til Lanzarote tok det 8 timer med en mellomlanding i Danmark, en ganske så lang tur for mange. Når vi ankom Lanzarote tok vi en buss fra flyplassen til La Santa Idretts Resort. Nå som vi var framme fikk vi romnøkkel og en omvising rundt hele området. I tillegg til en romnøkkel fikk vi en kode til en app som gjorde at vi kunne melde oss på alle aktivitetene som var der, alt fra Surfing, TRX, yoga, boksing, tennis og mye mer! Virkelig noe for alle.

Klassen hadde på forhånd valgt fellesaktiviteter som alle i klassen skulle være med på, og dette var Sandvolleyball (hver dag), Surfing, Vindsurfing, Paddelboard, tennis, terreng sykling, og selvfølgelig sun and relax ?.  Når alt var tilrettelagt så begynte vi på vår uke i la Santa med å ta en etterlengta lunsj. Så fant de fleste Solsenga ved bassenget, mens andre, allerede etter noen timer etter landing, begynte på sin aktive uke med tennis og Hengekøye yoga.

Det første klassen gjorde sammen var sandvolleyball, og allerede samme kveld var det volleyball turnering hvor vi stilte opp med 3 hele lag. Det var heller ikke den siste turneringen vi var med på, for vi i idretts klassa er litt over middels glad i en konkurranse eller to… eller fem! To dager seinere var vi med i en fotball turnering, en dag etter det var vi med i en sandvolleyball turnering som vi fikk andre plass i, en dag etter det var det tennis turnering og sist men ikke minst hadde vi en minigolf turnering internt i klassen, hvor vinneren fikk en eksklusiv Lanzarote kopp 😀

Lanzarote er en solfylt plass og mange fine sandstrender, og en del vind, noe som passer perfekt for vindsurfing! Ulf, vår lærer, har vært her i mange år og lært seg en god del om vindsurfing, og tok oss med ned på stranda for å lære oss «how to catch the wind».

Onsdag dro vi til en stor by med et stort shoppingsenter og en stor strand hvor jeg vil si det var den deiligste sanden jeg noen gang har gått i. Her fikk vi gjort vår ukentlige ferie handling hvor mange kjøpte seg både pledd og morgenkåper, vi mener, hvorfor ikke?

Torsdagen dagen før vi dro var tiden inne for å prøve surfing. Her hadde mange en drøm om å stå 15 meter bølger uten problem, men det fikk vi dessverre ikke lov til ?. Vi møtte opp på sørsiden av anlegget og ble møtt av to skotske menn som hadde flere tiår med erfaring både i bølgen og i livet, og ja, de hadde en veldig skotsk humor. Etter en 30 min tur kom vi til en ny strand, og der var flagget heiset og viste rødt. For de som ikke vet hva det betyr så betyr det at det er ingen som skal ut i vannet fordi det er for farlig… men! Surfeinstruktørene fortalte oss at det har vært rødt flagg på denne stranda helt siden de kom dit i 92, og at så lenge de hører på hva de sier så skal det gå bra. Vi begikk oss ut i bølgende og på slutten av dagen hadde nesten alle klarte å stå minst en bølge, noe som er utrolig bra for nybegynner.

Torsdag kveld var det tid for pakking og siste innspurt med aktiviteter, og hva passer vel ikke bedre enn en minigolf turnering! 20 hull og 22 ungdom klare for å vise hva de er gode for.

Fredag morgen var det utsjekk og alle brune og røde gjorde seg klare til avreise. Vi dro med bussen til flyplassen og dro på lanzarote klokken 14:00 og var tilbake til i Norge 21:00. Vi fikk alle en kjempe fin tur hvor fikk prøve mange nye idretter og aktiviteter vi aldri hadde gjort før. Tusen takk for oss Lanzarote, det var amazing!