Alle som spiller forsvar eller keeper i en hver sport elsker en «clean sheet» og det gjør vi på idrett alt også.

Klokken 1230 møtte klassen nokså opplagte opp i fotballhallen på Kippermoen. Vi hadde hyret inn to dyktige trenere, Stefan Johansen er keeperansvarlig for Nordland fotballkrets og «Basse» A-lagstrener for Olderskog Il. De skulle holde kurset Grasrot keeperkurs del 1 (barnefotball og keeperrollen) for klassen over to dager.

Første dagen skulle handle om hvordan man har en helt normal trening for de aller minste som vil begynne å stå i mål. Vi startet med intro til kurset der vi fikk info om hva kurset handlet om.

Først startet vi oppvarming med to lag som skulle skape en bokstav som ble ropt ut raskest mulig. Deretter skulle vi ha generell keepertrening for barn, der gikk vi igjennom alle øvelsene og gjennomførte alt selv. Deretter gikk vi over til mer spill med to lag og keeper i fokus.

Dag nummer to skulle vi ha mer fokus på ung ungdom. Vi startet som vanlig med en liten intro. Dagens oppvarming ble fire på rad og det satte i gang konkurranseinstinktet til flere, det gikk fort for seg under stafetten mellom de to lagene. Deretter gikk vi over til spill med to lag, der keeperen sto i hjørner og man måtte sende en pasning til keeperen sin som skulle ta imot for å få poeng.

Senere fikk en av elevene lov til å prøve seg med å sette opp en øvelse. Den gikk ut på mye av det samme, men keeperen fikk hele langsiden til disposisjon så det ble som en ekstra spiller. Til slutt ble det spill der det var ropt ut hvor mange spillere som skulle angripe og forsvare.

Det var to veldig lærerike dager for hele gruppen. Alle fikk ett lite innblikk i hvordan det er å være trener for yngre og hvordan man skal gjennomføre øvelser som gir økt progresjon og er gøy på samme tid. I tillegg gir kurset godkjent Grasrot keeperkurs del 1 (barnefotball og keeperrollen) for de som gjennomførte begge dagene, og det kan man ta med seg videre hvis noen av elevene vil fortsette på grasrot trenerkursene.