Marcus går E-Sport. I stedet for å spille, bruker han mye av linjetiden på å «trene» laget i CS:GO Her har vi intervjuet Marcus om hans rolle her på Toppen E-Sport.

Hva er din rolle på laget?

«I utgangspunktet så er jeg en spiller, men jeg har valgt å ta en litt mer sånn trener rolle. Begge deler er mye arbeid, men jeg synes det å være trener er gøyere. Som spiller må man øve på “aim” to timer om dagen og det gidder jeg ikke. For å nå et toppnivå altså. Da vil jeg mye heller være trener og bruke de andre ferdighetene jeg har.»

Hva går trenerrollen ut på?

«Det er en veldig sammensatt rolle. Det kommer veldig ann på hvilken struktur man har rundt seg, her i klassen har vi bare Kim-Erik (læreren) også har vi folka i klassen, så vi har ikke så veldig definerte roller egentlig. Jeg blir litt sånn manager, litt trener, litt psykolog og litt av hvert annet. Det er mye planlegging og sånt, både “in-game” og utenfor. Når vi strever med noe i spillet så er det min jobb å hoppe inn og hjelpe de, finne ut hva problemet er og finne en løsning. Når laget spiller er jobben min å holde fokus på hva vi driver med og hvordan det fungerer, om det ikke fungerer så hopper jeg inn og sier hva vi må endre på for å få en bedre sjanse. Noen ganger trenger de bare litt motivasjon.»

CS:GO laget

Hvordan har det vært så langt å være trener på laget?

«Det har vært interessant. Jeg prøver å finne ut en måte å bruke den erfaringen jeg har. Jeg har spilt en del på lag før, men det er ikke alle i klassen som har så mye erfaring med det. Jeg prøver å lære bort det jeg kan, men innimellom er det beste at de lærer selv.»

Hva synes du om å ha et lag hvor alle spillerne kommer fra forskjellige bakgrunner, både i spillet og utenfor?

«På en måte er det veldig bra, man starter nesten helt blankt og man har mange friheter til å finne ut hva man vil spesialisere seg på inne i spillet. På den andre siden så er det vanskelig for noen å være åpen med seg selv, og andre, om motivasjon, mål osv. Så det krever en god del innsats, i forhold til å spille med venner for eksempel, folk du kjenner fra før. Det handler mye om “mindset” og det å kjenne seg selv.»

Du går ditt andre år her på Toppen, hva gjorde at du valgte å gå her igjen?

«Toppen er liksom hjemmet mitt. Jeg føler jeg hører til her og vil gjerne være her til jeg skal begynne med studier og sånt. Jeg synes det er kult å jobbe med nye folk og se hvem som er interessert i å bli bedre.»

Er det noe av det du lærer her på E-Sport som du tror du kan få bruk for senere?

«Ja, omtrent alt. Mye av det går ut på å kommunisere med andre og å lære å kjenne sine egne styrker og svakheter. Ledererfaring og kommunikasjon kommer man langt med i arbeidslivet. Stressmestring er også noe vi lærer litt om og det får man helt klart bruk for videre i livet.»

Marcus E-Sport Toppen Vefsn FHS

Marcus på klasserommet

Vil du anbefale E-Sport linja?

«Helt klart. Jeg vil anbefale det til de som er på et høyt nivå og vil finne seg kontakter, det er garantert andre folk som vil prøve like mye som du vil. Om du er på middels nivå og ikke er helt sikker så er det også perfekt, de fleste er der. Hvis du bare vil gå på E-Sport for å game så fungerer det også. Vi går jo også på folkehøgskole. Folkehøgskolelivet og E-Sport går veldig bra sammen, om man klarer å finne en god balanse.»

«Det er mange roller du kan ha på E-Sport linja her. I år så har vi for eksempel ambisjoner om å ha et studio som vi skal sette sammen. Det skal brukes til analyse, “casting” og podcasts. Vi arrangerer også HelgeLAN hvert år, der er det mange forskjellige roller og mye å gjøre. Vil man ta på seg ekstra arbeid og jobbe hardt så har man mulighet til det. I år håper vi å involvere resten av skolen mer, tidligere har arrangementet ligget i høstferien så resten av skolen har vært borte.»

Har du noe å tilføye?

«Jeg tror mange kommer hit og ikke helt vet hva de skal gjøre med livet, det gjelder meg selv også. Her får man hjelp til å finne ut hva man vil og hva man er flink til, og det er noe mange har godt av.»