Visste du at det er mulig å få drømmejobben etter folkehøgskolelivet? Aksel Bakken som var elev hos Vefsn folkehøgskole fikk denne muligheten hos Nordland Teater. Er ikke dette helt fantastisk?
Nordland Teater

Turneteateret Nordland Teater betjener hele Nordland fylke. De underholder årlig 30.000–40.000 publikummere fordelt på ca. 300 forestillinger. Teateret holder til i egne lokaler i Rådhusalleen, Mo i Rana. Bygget sto ferdig høsten 2005.

Lokalene inneholder 2 scener, Hovedscenen og Black Box. I tillegg benyttes Theatercafeen til en rekke konserter og forestillinger. Videre inneholder bygget skuespillergarderober, gjestegarderober og sminkerom.

Nordland teateret sørger for «Vinterlysfestivalen» i februar, har egen «Unge Nordland» med forestillinger for barn og unge, samt samarbeider med «Musikk i Nordland» for flere-mediale fremførelser.

Vinterlysfestivalen er en av de største teaterfestivalene i landet. Under festivaluken avvikles rundt 150 forestillinger, og publikum kan blant annet glede seg til lunsjteater, foredrag, høykvalitets forestillinger fra inn- og utland, samt festivalkro i Theatercaféen.

Intervju med Aksel Bakken
Hvordan er det å gå fra 2.år på folkehøgskole, og rett ut i jobb?

«Jeg gikk band første året, og så valgte jeg å følge sceneproduksjon når jeg ble stipendiat. Jeg forsto ganske tidlig at dette var noe jeg ville jobbe med videre. I februar fikk vi på sceneproduksjon muligheten til å bistå med teknikk under Vinterlysfestivalen hos Nordland Teater, og da var jeg solgt.

Jeg begynte og virkelig interessere meg for arbeidet og jeg syns både det var moro og utfordrende på en veldig givende måte. Det var linjelærer Kjell som tipset meg om at stillingen på teatret var lyst ut, så jeg søkte, og utrolig nok fikk jeg jobben. Jeg føler meg utrolig heldig som har fått en slik mulighet.

Hadde det ikke vært for Toppen så hadde jeg aldri funnet ut at det var dette jeg ville jobbe med. Det er en veldig annerledes hverdag. Jeg brukte en del tid på å omstille meg fra å gå fra å bo 2 år på folkehøgskole der jeg bodde sammen med 100 andre, for å så flytte til en helt ny by og bo alene. Jeg stor trives i livet, og jeg angrer ikke et sekund på det valget jeg har tatt».

Hvordan er det å jobbe på Nordland Teater?

«Helt fantastisk! Jeg får jobbe med noe jeg er lidenskapelig opptatt av, og er omringet av det beste kollegiet man kan ønske seg. Jeg jobber med lydteknikk så det blir mye riggearbeid og mange timer med prøver. Tross dette er ingen dag lik og det er alltid noe interessant som skjer. I disse dager skal jeg ut på min første turné, som blir mye jobb og reising, men jeg gleder meg masse». Aksel er nå på turnè med stykket eggs ‘n bakey , en hyllest til alle de små og store, gode og vonde, øyeblikkene i livet.  Musikken i forestillingen er hentet fra Sondre Justads diskografi, og denne uken var de i Mosjøen.

Er det noen utfordringer med jobben med tanke på Covid-19?

«Det er egentlig ikke noen utfordringer med jobben på Nordland Teater, sett bort fra all antibac og færre publikummere. Så det går egentlig alt som normalt».

Hva er det beste med jobben på Nordland Teater?

«Det beste med jobben er alle folkene og hvordan alle er lidenskapelig opptatt av det de driver med.  Vi er mange forskjellige personer på teatret, med forskjellige oppgaver, men med samme mål. Nordland Teater er som en stor familie, det kjennes ut som at jeg er blitt en del av den, og det gjør at jeg gleder meg til å dra på jobb».

I februar 2020 var sceneproduksjon en uke hos Nordland Teater.

Det er faktisk mulig å skaffe seg jobb etter folkehøgskolelivet. Det er aldri for seint å følge drømmene sine. Et år på folkehøgskole kan hjelpe deg med å finne ut hva du vil videre i livet.  Folkehøgskole er ikke noe du må velge rett etter videregående. For noen kan det være riktigere ved et annet tidspunkt. Et veiskille ved studiebytte, eller mellom studier og jobb for eksempel.