Selv om Covid-19 setter tydelig begrensinger for menneskene i verden, så har vi på Toppen lagt til rette for en stemningsfull juletid før elevene reiser hjem på juleferie.

Hos oss har elevene tilbudet om pepperkakebaking, juleverksted, julepynting, og julekonsert. De har også muligheten for å oppleve julebyen Mosjøen. Gatene blir fylt opp med tradisjonelle aktiviteter, gode tilbud, julemarked, god julestemning og julen tas tilbake til gatene. Dette blir helt nydelig for både de små og store.

Pepperkakebaking

Fredag 27.desember arrangerte stipendiatene og tilsynslærer pepperkakebaking for elevene. I matsalen ble det servert gløgg, saft, klementiner og pepperkaker. Hver elev fikk muligheten til å kjevle ut deigen, og noen lagde figurer med pepperkakeformer og noen lagde sine egne fantasifigurer ut i fra kreativiteten.

Etter stekingen fikk de pynte pepperkakene sine med non-stop, og melisglasur. Pepperkakene ble enten gitt til gode venner, eller hengt opp i vinduene rundt i peisestuen. Det var mye glede, latter og smil blant elevene, og julestemningen var på topp.

Juleverksted

Lørdag 28.november, ble det arrangert juleverksted hvor elevene kunne lage julekort, julepynt, nisser eller bare bruke fantasien til å omforme papp og papir til nydelige julelenker og andre ting. Det kom elever fra alle linjer, noe som gjør at elevene blir bedre kjent på tvers av linjene. Dette gjør skolemiljøet bedre, og samholdet blir tryggere.

I storsalen og på kreativ mix rommet var alle bordene fulle, og elevene ble sittende en god stund. Det ble spilt tradisjonelle julemusikk på en høyttaler slik at vi kunne synge til. Mer sang skal det bli til i løpet av juletiden på toppen.

Julepynting

Søndag 31.november samlet vi hele skolen for å pynte peisestuen klart til jul. Vi fikk satt opp juletreet, og en gjeng elever pyntet dette med julekuler, lyslenker, og mye annet fint pynt. Det var en trivelig stund med julemusikk, god stemning og ikke minst glede. Etter pyntingen satte de seg ned for å se på julekalender på tven. Snøen lavet forsiktig ned på skoleplassen, og julestemningen kom sigende til vakre Toppen.

Julekonsert

Søndag kveld ble det arrangert julekonsert for skolen. Sceneproduksjon hadde rigget scene, og de sto for både lyd og lys under konserten. De gjennomførte jobben suverent. Valgfag band har øvd til julekonserten for å vise hva de har lært i løpet av valgfagstimene i høst, og det var imponerende. Det er elever fra forskjellige linjer.

Valgfag dans varierer litt fra år til år, avhengig av interesse. For det meste er det rytmisk/moderne. Elevene som er med på valgfaget avslutter med en visning for de andre elvene mot slutten av året, og gjennomføres med innleid danser. På julekonserten fremførte de tre danser som var koreografert av Benedicte som er elev på teater.

Valgfag kor er for de som er glad i å synge, og har lyst på litt mer enn bare allsang. Under julekonserten fremførte valgfag kor to nydelige sanger, og det var god stemning i publikum.

Julefreden på Toppen senker seg, og juleferien nærmer seg. Vi sitter igjen med mange gode minner, og ikke minst et minne om en fantastisk varm og koselig førjulstid her på Toppen, med dette ønsker jeg dere en riktig god jul.