1.desember samlet vi hele skolen for å pynte peisestua og matsalen klart til jul. Vi fikk satt opp juletreet, og en gjeng elever pyntet dette med julekuler, lyslenker og mye annen fin pynt. Snøen lavet ned i store flak på plassen, og julestemningen kom sigende til Toppen.

Julegrøt og juleverksted

Noen av 2.årselevene hadde stelt i stand pepperkakepynting, og hver elev fikk muligheten til å pynte sitt eget pepperkakehjerte. Hjertene ble enten gitt til gode venner, eller hengt opp i vinduene rundt omkring på skolen. Elevrådet arrangerte juleverksted hvor elevene kunne lage julekort, tove hjerter og julekuler, eller bare bruke fantasien til å omforme papp og papir til nydelige julelenker og andre kreasjoner.

Kim Rune og Hilde på kjøkkenet lager verdens beste risgrøt, og det dekkes dermed til julegrøt-middag hvert år i begynnelsen av desember.  Mandelen blir gjemt godt, og den heldige finner vinner den sjokolade-dekte marsipangrisen. Litt allsang må også til, og Toppen sin egen julegrøtvise synges for full hals.

Juleallsang og julekalender

Mer sang skal det bli, og når teaterlærer Brit finner frem sangboken er det dekket for juleallsang! Da synges det både kjente, men også litt mer ukjente julesanger. Vi finner i hvert fall ut hvem som kan de gode gamle julesangene, og hvem som ikke går rundt juletreet hjemme og synger høyt «På låven sitter nissen» og «Deilig er jorden».

Flere elever synes også at julekalender er noe av det viktigste for å sette julestemningen, og da måtte det selvsagt til med felles visning av både «Jul i Blåfjell», «Jul på Månetoppen», «Snøfall» «Vaselina Hjulkalender» og «Jul i Svingen». Og ikke nok med at det ble vist hele 5 julekalendere, men felles sjokoladekalender for hele skolen måtte vi selvfølgelig også ha. Hver middag ble fem heldige elever trukket opp for å åpne dagens luke.

Juletrefest

9. desember var det duket for juletrefest i Gymsalen med underholdning og gang rundt juletreet. Elevene på Friluftsliv Lett hadde hentet ett stort juletre som ble praktfullt pyntet av Fjellsport. Alle elevene møtte opp i finstasen, og kor-valgfag, dans-valgfag og elever fra W@m Band bidro med julemusikk og jule-Hiphop. Etterpå vart det gang rundt juletreet med akkompagnement fra blåsere fra Mosjøen Hornmusikk. Rigmor på kjøkken dekket så til nydelig julekvelds med både julekaker, klementiner og julepålegg.

Santa Lucia

Luciadagen begynte fredelig og rolig….trodde elevene, men selvfølgelig måtte 2.årselevene finne på noe gøy! De bestemte seg dermed for å gå i Luciatog. Kvite skjorter og sølvglorier kom på, og kl 0600 var de klare for å gå fra rom til rom med lussekatter, kaffe og saft. «Svart senker natten seg» stod i taket, og humøret til stippene var på topp, i motsetning til de fleste andre trøtte ansiktene som møtte dem tidlig på morgenkvisten. Ikke alle var like glade for å bli vekket så tidlig på morgenen, og flere lurte til og med på om de hele var en drøm.

Luciatog var ikke nok jul for en dag, og i regi av stippene ble årets «Juleprosjekt» arrangert. Det hele begynte med en fantastisk versjon av juleklassikeren «Tre nøtter til Askepott» fremført av 2.årselevene. Julestemningen var kanskje ikke såå godt representert, men mye latter vart det i alle fall. Elevene vart så delt inn i grupper og begynte på sine egne versjoner av eventyr med et lite hint av jul. Storslått avslutning på prosjektet vart det, med både dommerbord, kåringer og 11 unike forestillinger.

Julemiddag

Etter en hektisk helg med «Juleprosjekt» var det duket for den tradisjonelle julemiddagen her på Toppen. Pinnekjøtt stod på menyen, og den vakre patriotiske «Nordnorsk julesalme» innledet det hyggelige julemåltidet. Lærere og administrasjon fikk takket for et fint halvår, og de elevene som går halvårskurs høst, fikk en liten oppmerksomhet. Senere på kvelden var det laget til julefilm-fremvisning for hele skolen med god stemning, madrasser og mye, mye kos.

Julefreden på Toppen senker seg, og juleferien nærmer seg. I skrivende stund er de fleste elever dratt hjem, og vi sitter igjen med et halvt år fylt av gode minner, og ikke minst et minne om en fantastisk varm og koselig førjulstid her på Toppen. God jul!