I år har Vefsn Folkehøgskole blitt en del av Julebyen Mosjøen. Åpningen var lørdag, og det ble markert med lystenning flere steder i byen. Også på Toppen.

I Mosjøen har vi lange tradisjoner med julegrantenning, julesanger og nisse med gaver første helga i advent. De siste årene har også Julebyen Mosjøen blitt et begrep, med verdens lengste grøtbord og stor folkefest i gatene. På Toppen har vi mange juletradisjoner, blant annet julegrantenning, juletrefest, julegrøt og julemiddag med gjester.

I år har de fleste arrangementer blitt avlyst, naturlig nok. Også juletrefesten vår. Men julestemning skal folket få uansett. Helgeland Event tok kontakt med oss på Toppen, og med økonomisk støtte fra dem har vi i år pyntet det ærverdige tårnbygget til glede for Mosjøens befolkning. Lørdag kl 15.00 var det lystenning over hele byen, og linja Sceneproduksjon har stått på for at Vefsn Folkehøgskole kan bidra med sin del av stemninga. Det eldste bygget på skolen har virkelig blitt gjort stas på, med stjerner i vinduene og metervis av lysslynger. Og det ble skikkelig fint der det det står og pryder Halsøytoppen, til glede for hele nabolaget.

Vi hadde et ordentlig julesøtt arrangement, med julesang, bålpanne og julegløgg. Da lysene ble tent, trosset personale, elever og noen naboer kulden og samlet seg ute foran huset. Nå blir det jul på Toppen fram til skoleslutt, og alle hjerter gleder seg. Vi har mange tradisjoner på Vefsn Folkehøgskole Toppen, og dette blir kanskje en ny.