Hjemmelagde julegaver er alltid hyggelig. Gavene er ofte ikke de med det dyreste innholdet, men heller de som blir levert med glede. De gavene som er mystiske å pakke opp, og gjerne litt utfordrende. Elevene på Vefsn folkehøgskole har muligheten til å ordne hjemmelagde julegaver når de har valgfag spikking, kokkekurs, redesign, linjetimer og juleverksted.

Det å finne julegaver kan være svært vanskelig. Spesielt om man ikke bare skal lage eller kjøpe julegaver til familie, men til venner og kollegaer. Mange gjør den feilen at de tenker for avansert, og leter etter de «spesielle» gavene. De som ofte koster litt over budsjettet.

En fin gave blir levert med en total pakke, hvor innhold og innpakking utgjør en fin opplevelse for mottakeren. Det beste tipset er å ikke overtenke innhold, men hold en fin balanse mellom innholdet og presentasjonen av gaven.

Handle lokalt

Dagligvare produkter passer bra! Kjøp gjerne gaver som passer slik som dusjrekvisita, ullsokker, godteri eller en plate med sjokolade. Andre ting som er koselig er å handle bamser, artige pynt, bilder eller en genser.

Eller så kan du handle lokalt. Når du handler lokalt, støtter du opp det som skjer i lokalsamfunnet ditt. Nærbutikken er viktig for et levende lokalsamfunn, både som servicesenter og som møteplass. Dersom butikken forsvinn, blir bygda mindre attraktiv på alle måter.

Når du handler lokalt, sparer du lange og unødvendige bilturer. Det er bra for miljøet. En handletur lokalt kan også være en positiv opplevelse i møte med kjentfolk, en hyggelig prat og møteplasser for oss til å møtes.

Spiselige julegaver

Å lage julegaver er koselig både for den som gir og den som får. Spiselige julegaver er alltid populært. Du trenger ikke kjøpe ny og dyr emballasje for at de spiselige gavene skal være spennende. Bokser, flasker og glass kan du samle på utover året slik at du kan bruke det til innpakking. Cellofan sammen med litt silkebånd, er rett og slett lekkert.

Lag noe eksklusivt godteri, kanskje sjokoladetrøfler, konfekt eller deilige fudge og pakk det inn i en fin forpakning. Hvis du lager konfekt med fyll, kan det være greit å sette på en fin lapp med hva de inneholder.

Blant annet kan du også lage, hjemmelaget krydderolje, kjeks, brente mandler, marsipankonfekt eller mandel smør.

Vefsn folkehøgskole bruker disse oppskriftene når de skal ordne goro og deig til pepperkakehus:

Kreative julegaver

Som barn lagde mange av oss kreative julegaver til vår mor, far og besteforeldre. Det var gaver, vi var stolte av, og mottakeren var glade for å få. Det er ikke kun for barn å lage hjemmelagde julegaver. De fleste vil sette pris på en gave som du selv har laget.

Er du god til å strikke, sy, tegne eller hekle kan du lage mye fint. Slik som et stort og mykt pledd. Hvem blir vel ikke glad for noe sånt på denne tiden av året? Eller så kan du strikke et skjerf, pannebånd, genser, og ullsokker slik som noen elever på valgfag strikking gjør.

Elevene på Kreativ Mix har ordnet mange fine hjemmelagde julegaver. På denne linjen får du utvikle deg med kreative og morsomme prosjekter, og teste ut alt fra redesign, og teater, til maling og foto. Denne linja gir elevene mange erfaringer og opplevelser som gjør at du lærer mye om deg selv og de andre. Blant annet har noen av elevene laget hjemmelagde hårstrikk, munnbind, tegnet og malet.

Bruktkjøp er trendy. Har du et par ski, skøyter eller klær som barna dine har vokst fra, kan du med fordel gi det bort til noen med yngre barn. Brukte leker er også fint å gi bort. Ikke bare sparer du penger, men du bidrar også til å gjøre belastningen på miljøet mindre.

Et annet godt tips er å gi en venn et gavekort på kveldsmat i naturen. Å gi tid og opplevelser er jo utrolig koselig. Blant annet kan du også gi klippekort på barnevakt, husvask, plenklipping for det blir ofte høyt verdsatt av mottakeren.

Har du god fantasi og er god til å skrive er et selvskrevet dikt, en sang eller en historie en fin gave å gi. For dette kommer rett fra hjertet.

Planlegging

Det er lurt å begynne å planlegge i god tid. Da reduserer du sjansen for å bruke penger over evne, fordi du har for dårlig tid til å jakte etter rimeligere alternativ. Det kan også være en del å spare på å kjøpe ting på tilbud. Følg litt med når du er ute og handler eller surfer på nett og benytt muligheten dersom du ser noe til redusert pris.

Finn litt kreativitet i deg selv, og tenk på den fine opplevelsen det er å åpne gaver! Skap litt humor i pakken med å skrive mystiske julekort, og lag en kjempestor «ekstragave» med litt ved til ovnen og en liten julehilsning.

Vi håper noe av dette sparket litt julegave-lyst inn i deg, og med det sier vi lykke til og ønsker dere en riktig fin jul.

Josefine på Kreativ Mix har ordnet seg hjemmelaget munnbind

Oppskrift på hjemmelagde Scrunchie:

Oppskrift på hjemmelagde badesalt: