Vi på kreativ MIX har som første klasse dette skoleåret dratt på studietur. Turen gikk til Lofoten som erstatning for interrail-turen vi egentlig skulle ha hatt. Dette er en tur som vi har sydd sammen selv, en variert MIX av aktiviteter og opplevelser. Her kan du lese om hvordan vi hadde det det og hva vi gjorde. Dette er ikke en reise vi glemmer med det første.

MANDAG, BIL OG FERGE

Mandag morgen, 19. oktober, var vi pakket og klare for en lang reisedag til Lofoten. En 9-seter og en personbil kjørt av lærer Lovise og stipendiat Åshild, dro hele veien til Bodø pakket med bagasje, musikk, fine folk og god stemning over det hvite Saltfjellet. I Bodø spiste vi lunsj, før vi dro videre på en 3-timers fergetur til Lofoten. Her fikk vi en fantastisk utsikt over Bodø, den vakre naturen rundt og en varm solnedgang i den stille havoverflaten. Vi sto ute på dekk, det ble mørkt, og vi satt inne. Satt og leste, strikket, sov, spilte kort fram til vi la i kai i Moskenes sent på kvelden. Bilene kjørte ut under en stjerneklar nordlys-himmel. Utenom et stopp på butikken og et nordlys-stopp bar det rett fram til huset vi skulle bo i, 23:00. da hadde vi vært på reise i 14 timer. 14 fine timer.

TIRSDAG, SURFING OG SVOLVÆR

Vi våknet vi til den utrolige utsikten av fjord og ville fjell. Kjøringen rundt i området, med like vakker utsikt rundt hver sving, var kanskje noens høydepunkt på turen. Vi ble bokstavelig talt bergtatt.

Denne dagen splittet klassen seg, noen prøvde seg på surfing på Unstad, mens andre dro for opplevelser i Svolvær. Gjengen i Svolvær koste seg på café, dro på en kunstutstilling av SKREI-fisk, og på krigsminnemuseum. De som surfet, lekte seg i vannet, og fikk etterpå kanelboller og boblebad. Denne kvelden lagde vi taco i huset og så på Mamma Mia for litt feel-good. Alle virket fornøyde med dagen.

ONSDAG, GEIT, HEST OG SOL

Denne dagen var faktisk ubeskrivelig. Men jeg skal prøve. Sola skinte, det var friskt i lufta. Vi dro først på et økologisk og biodynamisk gårds-ysteri og fikk lære om hvordan de drev der. I tillegg fikk vi kose masse med både mindre og større geiter, og smake på en del forskjellig ost de hadde laget. Inspirasjonen var stor hos mange av oss.

Etter dette dro vi til en gård på Hov der vi fikk ridetur langs strandkanten med utsikt mot enda flere utrolige fjell. Her fikk vi enda mer inspirasjon og mestringsfølelse. Etterpå varmet vi oss i badstue på stranda med utsikt mot solnedgangen. Da vi var varme og ferdig-dusjet, fikk vi servert en deilig to retters middag på restauranten samme sted. Vi dro hjem i mørket, fantastisk glade for sola, fjellene, maten og dyrene vi hadde fått oppleve denne dagen.

TORSDAG, RIBTUR OG CAFÉ

Torsdags morgen våknet vi alle klare for flere opplevelser med den gode gjengen i klassen. På havna i Svolvær fikk vi på oss svære varme dresser. Vi skulle på ribb-tur til Trollfjorden, en av Norges smaleste fjorder, og se havørn på nært hold. På denne havørn-safarien lærte vi mye om ørnene og landskapet i Lofoten, guiden vår matet ørnene med fisk og de fløy nært på oss ved flere anledninger. Det var et vakkert syn, detaljene i fjærdrakten, hvordan de tok i mot fisken med de lange beina sine og spiste den mens den sirklet over oss.  Vi kunne se det lange vingespennet på avstand fly imot riben. Ørnen kjenner den igjen og vet at her kan de få mat. Og folk kan få et storslagent syn. Det fikk vi!

Dette var enda en kald opplevelse, og det å tilbringe den neste tiden på en koselig café i Henningsvær var deilig og fortjent. Vi tittet litt videre her før vi reiste på Peppes Pizza for en siste felles middag, etterpå skulle vi ta fergen til Bodø og sove siste natta der. Igjen var værgudene med oss og vi fikk se solnedgangen fra bilvinduet. En verdig avslutning på tiden i Lofoten.

FREDAG, KLATRING, BODØ OG HJEM

Fredagen brukte vi på klatrehallen i Bodø, på city Nord og på bruktbutikkene i sentrum. Så kom den siste kjøre-etappen hjem til skolen. Der de hadde holt av lasagne til oss. Det var fint å være borte, få alt litt på avstand, særlig i år som vi ikke har hatt høstferie. Men det var jammen godt å komme hjem igjen også. Tilbake til stedet vi hører til, mange opplevelser rikere, mer sammensveiset og fulle av inspirasjon til videre kreativt arbeid.