Simen Nyland underviser i filmfaget hos oss, og samtidig er han veldig aktiv i filmmiljøet her nord. Nå har han akkurat kommet hjem fra Tromsø Internasjonale Filmfestival med pengestøtte til et nytt prosjekt i kofferten.

Gratulerer Simen! Hva skjedde i Trømsø?

Vi pitchet et prosjekt («Skate or Die») på pitchekonkurransen «Storm Fra Nord». Det er Nordnorsk Filmsenter, Filmfond Nord, FilmCamp Internasjonalt Samisk Filminstitutt og Filmveksthuset Tvibit som går sammen om et pilotprosjekt der målet er en kontinuerlig
utvikling og gjennomføring av lavbudsjettproduksjoner i Nord-Norge. Det kom inn 18 prosjekt,
der seks ble plukket ut til en pitchekonkurranse. Det var hard konkurranse, så vi ble veldig overrasket da vi fikk vite at vant pitchen.

Pitch er kanskje et ukjent begrep for de som ikke jobber med prosjekter. Hva er det?

Det å pitche betyr innsalg/presentasjon av ide. For eksempel noe man gjør for å bli valgt ut til å få prosjektstøtte.

Kan du fortelle litt om ideen?

Jeg har faktisk ikke lov til å si så mye om det enda. Det jeg kan si er at det er et en tv-serie, et humordrama satt til Mosjøen. Ideen har jeg brygget på lenge.

Dette prosjektet er ikke noe du gjør alene?

Filmproduksjon er ikke ment å gjøres alene. Det er team-jobbing. Jeg står som serieskaper. Så min jobb er å jobbe med manus sammen med andre manusforfattere og følge prosjektet fra begynnelse til slutt.

Hvor stort er det å få denne støtten fra Storm i Nord?

Det er helt klart veldig stort og det har fortsatt egentlig ikke gått helt opp for meg. Det er alltid kamp om midlene. Så man må alltid jobbe hardt og strekke seg etter å få det beste resultatet. For min del er det å passe på å ha flinke folk rundt meg som jeg kan jobbe med.

Alle prosjekter består av mye søknadskriving. Avslag er noe man bare må bli vant til. For det er det mest av. Det gjelder bare å tro på prosjektet sitt og ikke gi opp.

Nå underviser du i filmfaget hos oss. Lar det seg kombinere å være utøvende og aktiv filmskaper og å undervise på folkehøgskole? Det er sikkert fordeler og ulemper med det.

Ja, det stemmer at det er fordeler og ulemper. Fordelene er at jeg alltid er oppdatert siden jeg jobber i bransjen. Ulempen er at det å være filmskaper er uforutsigbart og kan i perioder ta mye tid. Det prøver jeg å balansere og veie opp med i tiden jeg får brukt med elevene.

Hva tenker du er viktigst at elevene skal sitte igjen med etter et år på linja?

Det jeg håper de sitter igjen med er evnen til å starte, jobbe med og fullføre prosjekter på egenhånd. Selvstendighet, tålmodighet og gjennomføringsevne er tre viktige ting om man skal fortsette å jobbe med film.

Hva jobber dere med akkurat nå?

Akkurat nå nå jobber vi med en livestream på Twitch som skal ut denne uka. Det er utrolig mye kule ting på gang, og veldig moro med ivrige elever og kolleger.

Vi ønsker Simen lykke til videre med prosjektet!