Hun er tøffere enn de fleste.  Lærer på Friluftsliv LETT, Caroline Mølgaard Onarheim, er ikke redd for en utfordring. I helgen kjørte 27-åringen sitt første trekkhundløp, med bare ett års erfaring med hund. Da kjøpte hun seg sin første hund og nå kjører hun et helt spann. I dag eier Caroline to hunder, Riven og Nanook, som er daglig med på tur med elevene på Friluftsliv LETT.

Hvordan startet dette da?

Jeg kjøpte Riven av en erfaren sledehundkjører Mette Ånes. Hun sa en dag at jeg burde melde meg på et løp! Jeg lo litt i starten, men bestemte meg i august 2017 at jeg skulle delta på Troms Quest i 2018. Caroline har i fra august trent hundene etter jobb fram til konkurransen.

Er ikke det ganske krevende med hundeløp?

Jo, vegen ditt har vært utfordrende og tung med treninger i all slags vær. Høsttreningen har bestått av styrketrening for hundene med firehjuling. Når snøen kom startet vi med slede og talte mil. – For å følge med på utviklingen til hundene har jeg skrevet treningsdagbok hvor jeg har notert ned antall km hundene har løpt. Jeg har kjørt langt over 1000 km med hundene etter jobb i høst. – Caroline er normalt et A-menneske som liker å stå opp tidlig og legge seg tidlig, men under denne treningsperioden har det blitt mange lange netter.

Hvordan gikk det i løpet?

Det tok meg 12 timer og 9 minutter å fullføre det 170 kilometer lange Troms Quest løpet. Med startnummer 14 og med de to damene Dakota og Alaska i front, la jeg lørdag klokka 11.14 ut på de vel 170 kilometerne fra start i Øverbygd, Målselv ved Råvatn skytebane i Troms.

Rett før start hadde jeg en klump i halsen, kjente nesten tårene i øynene grunnet jeg var så spent. Hundekjøringen har betydd veldig mye for meg etter jeg begynte å jobbe på Vefsn Folkehøgskole Toppen. Det å ha noe man gleder seg til også etter jobb er veldig viktig for meg. Det å omgås med hunder gir meg veldig mye. Det er ikke bare jeg meg selv i fokus, men jeg skal også få 8 firbeinte hunder til å gidde å trekke meg i mange timer.

Første runden på 85 km var utfordrende, lite snø og is. Jeg tippet veldig mye fordi jeg hadde pakket sleden feil. Man lærer hele tiden… Når jeg kom inn til sjekkpunkt var målet å få matet hundene og legge halm under dem slik at de kunne sove mest mulig. På 5 timer skal hundene mates 2 ganger og pleies slik at de får sove godt. Kjører må gjøre alt selv og prøve å få litt hvile før neste etappe. Det å ha fullført noe en har jobbet med i så mange måneder gir en mestringsfølelse som jeg ikke kan få på en annen måte.

Hva var den største utfordringen?

Før start var jeg redd for at jeg skulle bli veldig trøtt! Men det som ble utfordringen var at føre var isete og hardt. Første runden falt jeg veldig mange ganger. Men runde to gikk veldig mye bedre! Jeg ble ikke trøtt. Hele runde to kom konkurranseinstinktet for fullt!

Hvordan tenker du at du kan  bruke denne erfaringen i undervisningen?

På folkehøgskolen ønsker vi at elevene skal finne seg selv og utfordre seg mest mulig gjennom året. Hundeløpet ble min utfordring! For å kunne fungere i hverdagen er det sunt å ha noen mål å jobbe mot. Hvis man ikke setter seg nye mål, går man fort i dvale. Og så synes jo elevene det er kos å ha med hundene på tur da.

Vi gratulerer Caroline, Riven og Nanook med velg gjennomført løp, og lover å heie på dere neste gang også 🙂