Kjøkkenet på Vefsn Folkehøgskole Toppen har tradisjon for å ha lærlinger i institusjonskokkefaget. Hege Fiplingdal Moheim har vært lærling på Toppen siden august 2017, og sist uke tok hun fagprøven. Jeg tok meg en prat med henne, nå som fagbrevet er i boks og nye eventyr venter.

Hege vokste opp i nabokommunen Grane, sammen med mor, far og 2 eldre brødre.

Jeg tror jeg har blitt litt mer hardfør med de brødrene. Det ble mye herjing og knuffing i oppveksten. Det har kanskje preget interessene mine litt også. Jeg begynte å spille fotball i første klasse, og i dag spiller jeg på damelaget til Halsøy IL her i Mosjøen.

Og så har jeg kjørt bilcross fra jeg var 14. Litt mer før enn nå, kanskje. Det gjorde brødrene mine også. I en periode tror jeg nesten hele nabolaget i bygda drev med det. Man blir jo påvirket av de rundt seg.

Hvorfor ble det kokkefaget?

Litt tilfeldig, egentlig. Jeg var litt usikker på hva jeg skulle gjøre. Men jeg likte jo å lage mat, så da ble det det. Mormor pleide å ha meg med på kjøkkenet fra jeg var lita, så det er nok der det kommer fra. Drømmen er å få en turnusjobb offshore eller kanskje på Hurtigruten. Jeg liker å jobbe hardt og mye når jeg er i gang, og heller ha en lengre periode fri til å drive med andre ting.

Det er ganske tungt å jobbe på et kjøkken, med mye gåing og tunge løft. Jeg tenker det er viktig å trene og holde seg i god form for å ha et bra liv som kokk.

Hvordan har det vært å være lærling hos oss?

Det har vært veldig fint. Og lærerikt. På kjøkkenet her er det jo både restaurantkokker og institusjonskokk, så da får jeg maks uttelling. Vi har samarbeidet godt, og Kim-Rune (restaurantkokk) har vært den som har vært min mentor. Han er veldig flink til å lære bort. Han har tatt seg godt av meg, selv om han er en luring og har en skikkelig drøy kokkehumor. Også Rigmor (institusjonskokk) og Hilde (restaurantkokk) er supre og flinke. Og siden vi har mange dietter som vegetar, vegan, gluten, laktose osv., så har jeg fått masse erfaring med det.

Jeg er glad jeg har fått være lærling her. Det er litt mer fart og moro når du jobber på et sted med så mange jevnaldrende som det er på folkehøgskole. Jeg har møtt masse nye folk i løpet av denne tiden, og det tror jeg har gjort meg mindre fordomsfull. Man får se folk som de er, og de er ikke bestandig slik man har tenkt på forhånd. De fleste er jo superfine folk som gjør sitt beste. Tror jeg var litt mer skeptisk før.

Jeg visste ingen ting om folkehøgskole og kjenner ingen som har gått det. Jeg tror mange ikke aner hva det går ut på. Det er synd, for hadde flere visst det jeg vet nå så hadde de nok valgt folkehøgskole. Jeg skal definitivt vurdere det som en mulighet etter påbygg, for jeg ser jo at det er utrolig fint.

Hvordan var fagprøven? Var du nervøs?

Jo, jeg hadde nok litt nerver, men følte jeg var godt forberedt. Fagprøven var 27.-28. februar. Første dag med lunsj og dessert, og andre dag var det 3 retters meny. Pluss noen tilleggsoppgaver som er sånn standard.

I tiden fram mot prøven hjalp Rigmor og Kim meg med forberedelser og mappeoppgaver. Jeg øvde blant annet på filetering, partering, bakverk og desserter. (Personalet har vært heldige ei stund her) I uka før prøven, så kuttet jeg tommelen under en mappeoppgave og måtte sy 4 sting. Det lærer man også noe av… Men det gikk bra, og nå er det ikke så veldig plagsomt.

Hege hadde 2 sensorer her disse dagene, som skulle bedømme det hun gjorde. Det var Inge Overvik fra Brønnøysund og Inger Hanssen fra Mosjøen. Fikk du noen overraskelser på prøven?

Jeg hadde ikke sett for meg at aspic og gravlaks skulle stå på menyen. DET hadde jeg ikke øvd på, så da ble jeg litt stressa. Men det gikk greit. Jeg tulla det litt til med en smørsaus og en farsedeig, men så lenge jeg visste hva jeg hadde gjort feil, så var det greit. Forståelse er jo også noe man blir vurdert på. Ellers var menyene helt greie. Jeg besto prøven og er happy.

Nå er det bare et par dager til du slutter hos oss. Hva skjer videre?

Nå skal jeg reise i 2,5 mnd i Malaysia, Indonesia og Cambodia i regi av Adventureno. Det er en gruppereise sammen med andre skandinaver. Jeg kjenner ingen fra før, men det er helt greit. Det blir skikkelig deilig å komme seg til varmen og nye opplevelser. Og det blir spennende med en annen matkultur. Det gleder jeg meg til.

I sommer skal jeg jobbe på Grane Sykehjem. Der har jeg vært før. Og til høsten blir det påbyggMosjøen videregående skole. Jeg tenker det er lurt å utnytte skoleretten og få full studiekompetanse mens jeg er i gang. Er kjekt å ha uansett.

Det har vært helt fantastisk å ha Hege som lærling på kjøkkenet, og hun kommer til å bli dypt savnet av alle sammen. Vi  gratulerer høylydt med fagprøven, ønsker henne lykke til videre og god tur ut i den store verden!