Det hviskes og tiskes i alle gangene på Vefsn Folkehøgskole Toppen for tiden.
Det er noe i gjæret, noe stort – og etter å ha sett dagens lansering av laptopmusikerlinjas elevbedrift; «Sinewave Collective». Vanker det ingen tvil om fremtidige suksess!

Sinewave Collective. Det ruller godt på tunga, ikke sant?

”Elevbedrift” derimot, høres kanskje lite ambisiøst ut. Men, i all hovedsak – er det så mye mer, og ambisjonene er på topp!

Dette er et kollektiv, ett felleskap av artister som står samlet for å promotere samme ide og visjoner, med felles mål og drømmer. Dette stopper ikke ved årets ende, men videreføres til neste kull.

Ideen oppstod:
En helt vanlig skoledag! Vi satt på ”lytterommet” og hørte på hverandres låter – noe vi liker å kalle for #feedbackfriday. Her ble det snakk om hvor vanskelig det egentlig er å komme seg ut i verden. Kanskje spesielt innen musikkmarkedet, der «overprodusering» og eksponering for nye uttrykk er alt for stor!

Det er et HAV av talenter der ute, og bare ett fåtall av veldig eksklusive ”promoteringskanaler” å velge mellom. Det tar ofte tid, å komme seg inn i slike etablerte felleskap.
Vi ble sittende å sture litt, spekulere, fundere og snakke om hvor sinnssykt mye arbeid som forsvinner i slike administrative aspekter av det å være musikkprodusent. Den endeløse selvpromoteringen, som liksom aldri tar slutt.

Da slo det oss….

Hvis de kan, så kan vel vi også?

Den spontane og autentiske samtalen om gode ideer, promoteringsstrategier, kanaler, uttrykk osv var fullt i gang! Og slik oppstod ”visjonen” vår:

Music, Knowledge & Community.

Det skulle ikke bli en av de mange ordinære promoteringskanalene, men ett fellesskap! En identitet! Et ekte, fysisk og internasjonalt kollektiv!

Vi ville skape tilhørighet til produktet, drive ”branding”,  knytte nettverk! Samtidig som vi distribuerer musikk og kunnskap til verden – med kvalitet i spissen.
Dette er ikke det typiske, profittfokuserte plateselskapet!
Dette er en internasjonal familie, bygd og drevet av verdiene fra folkehøgskoleverden.
Medelever har også troen:

Emilie på Skuespiller og Sander fra E-Sport er troen!

«Hvorfor kommer Sinewave Collective til å lykkes»?
– Tjaaa. Dere er liksom et fysisk kollektiv, det er så mange som er med å «drar lasset». Selve ideen og produktet er genial, sier Emilie. Sander er enig med dette og spår at klærne i seg selv kan bli ett ettertraktet produkt!

Henrik Lindam, E-Sport.

«Hvor ser du Sinewave Collective om 3 år»?
– Det kommer vel helt ann på hvor hardt dere kjører på, men etter å ha sett morgensamlingen deres så ser jeg jo hvor sykt gira dere er på å få til dette. Jeg liker det visuelle allerede, det er enkelt, rent og pent – og gleder meg veldig til å høre musikken deres!» Henrik går tilbake til oppvasken, her er det ikke bare Sinewave Collective som jobber hardt!

Internasjonalt:
Det fysiske kollektivet eksisterer her på skolen, men Sinewave Collective har allerede flere store og kjente artister som de skal samarbeide med.
Vi ønsker å skape ett felleskap der man kan kommunisere og interagere med mennesker fra hele verden! Det er derfor ekstra kult at kjernen av kollektivet ikke bare er representert av Norge, men også land som Japan, Australia, England, Tyskland, Finland, USA, Slovakia, Nederland og Italia!

Tony i spissen, et av mange pene fjes i Sinewave Collective

Planen fremover:
Planene har ekspandert siden den originale visjonen av ideen vi fikk #Feedbackfriday, 12. Januar.

Her har det foregått mye i kulissene, og en del er fortsatt høyt konfidensielt!

Vi planlegger i all hovedgrunn å slippe vår første ”samleplate” 1. April 2018. Uten å avsløre for mye, er dette (i tråd med kollektivet) heller ikke en ordinær samleplate! Vi har valgt en ren, konkret tematikk – og skriver et konseptalbum rundt dette. Dette er ikke vanlig kost i det elektroniske markedet, og her er vi en av få som prøver seg på dette!

Fredrik Jæger Lyngmo har god tro på konseptet

En del av markedsstrategien vår er å drive høy tilstedeværelse på de sosiale plattformene, og her vil det være mulig å delta i ulike konkurranser, diskusjoner og diverse frem til den offisielle ”kickoffen”!

Vi sikter ikke akkurat lavt i vår søken etter verdensherredømme! Så her er det bare å henge seg på!

Soundcloud

Lærer Alf Marius Valan ser kunstnerisk ut mot den store verden. Det er jo dit vi skal!